Bokelskerinnen intervjuer: Birger Baug

I dag synes jeg det er veldig hyggelig å ønske Birger Baug velkommen til bloggen min:
Foto: Studio Vest AS
Birger Baug er født på Nordby utenfor Oslo, og er cand.mag i statsvitenskap, litteraturvitenskap og journalistikk. Han arbeidet som journalist og vaktsjef i Dagsavisen i flere år, før han ble informasjonssjef i bistandsorganisasjonen Plan Norge. Nå for tiden arbeider han som redaktør i kommunikasjonsbyrået Redink.

Birger debuterte med krimromanen Straff i 2008. Her møtte leserne for første gang førstebetjent Halvor Heming, en karakter som skiller seg fra mange av dagens antihelter i krimuniverset. Kritikerne likte godt det de leste, Dagbladet mente for eksempel at boken var "en veldig lovende debut". I 2009 kom oppfølgeren Paradis Tapt. Begge bøkene er solgt til flere land.

Denne våren kommer Birgers tredje bok om Halvor Heming ut, Død sjel:

I Død sjel blir en kjendis drept på bestialsk vis i en eksklusiv klesbutikk i Oslo, og politiet står nesten helt uten spor. Halvor Heming må lete etter en fiende som synes å være overalt, og jakten fører han også til mer rurale strøk. Et sted hvor ulven regjerer.

Her kan du blant annet lese om hvordan Birger fikk ideen til Død sjel, og hva han selv skal lese i påsken:

Du er aktuell med ny bok denne våren. Kan du fortelle kort hvordan du fikk ideen til denne romanen, og hvor lenge du har arbeidet med den?

For noen år siden kom jeg over en undersøkelse som viste at 76 prosent av unge jenter oppga ”shopping” som sin viktigste fritidssyssel. Det ga startskuddet til en idé som jeg har spunnet videre på innimellom. I bunn og grunn handler den nye boka om kvinners lidenskapelige forhold til shopping og design, og om hvordan kvinner kan være de perfekte forbrytere ... [:-)] Jeg har en vanlig jobb også, der jeg jobber med magasiner, og skrev «Død sjel» innimellom i løpet av et års tid.

Hva var det vanskeligste i arbeidet med denne romanen, og hva er du mest fornøyd med?

I utgangspunktet har jeg vel ikke en hjerne som er lagd for verken shopping eller klesdesign, så jeg har brukt mye tid på å sette meg inn i og prøve å forstå en del kvinners besettelse på det feltet. I tillegg handler boka mye om «tankekontroll», eller hjernevask, der jeg også har lest meg kraftig opp. På det feltet er det utrolig mye som har skjedd de siste hundre årene, og som absolutt ikke er allment kjent!

Ellers var jeg spent på hvordan det ville være å skrive en bok der jeg – og trolig mange med meg − har sympati for målet til terroristene, om ikke midlene. Det var veldig annerledes, men jeg tror jeg fikk til en bra balanse. Og sympatien er der til en viss grad fortsatt.

Hva er den viktigste grunnen til at leserne skal plukke opp boken din?

Fordi den er grusomt spennende, det er i hvert fall de tilbakemeldingene jeg til nå har fått. Og forhåpentligvis oppleves den som både tankevekkende og lærerik.

Foruten din egen bok, hvilke(n) krimbøker vil du anbefale å lese denne påsken?

Den aller beste krimromanen jeg noensinne har lest, er Den hemmelige historien av Donna Tartt. Hvis du ikke har lest den allerede, sørg for å gjøre det denne påsken (eller når som helst ellers, egentlig …). Ellers fikk jeg endelig lest Lene Kaaberbøls Kadaverdoktoren her for noen uker sider. Gode karakterer, ekstremt god research og høy språklig kvalitet gjør at jeg skal lese det jeg kommer over av henne.

Hva skal du selv lese denne påsken?

Det blir vel nevnte Kaaberbøl, ellers har jeg også store planer om å komme i gang med femte bind av På sporet av den tapte tid. Akkurat den serien er et livsprosjekt, har jeg innsett, men jeg føler meg litt klokere for hver side jeg leser. I tillegg gleder jeg meg til å ta fatt på Jan-Sverre Syvertsens Barnevakten, både fordi han skriver bra og fordi han er en veldig fin fyr.

Tusen takk for at du tok deg tid til å stille opp på dette intervjuet, Birger Baug. 

Hvis du er nysgjerrig på Død sjel, finner du et utdrag fra den her. Du kan også lese mer om forfatteren og utgivelsen på Birgers egen facebookside her. 


Dagens spørsmål: Hva viste undersøkelsen som satte Birger på ideen om å skrive Død sjel?

Ta vare på svaret. Når du har svaret på alle spørsmålene(siste kommer onsdag 28.mars), sender du dem i en epost til bokelskerinnen@gmail.com og er med i trekningen av en pakke med krimbøker. Les mer om det her.

Labels: , , , , , ,