Bokelskerinnen intervjuer: Espen Holm


I dag synes jeg det er veldig hyggelig å ønske Espen Holm velkommen til bloggen min:

Foto: Rolf M. Aagaard
Espen Holm bor på Kolbotn utenfor Oslo. Han er utdannet siviløkonom og arbeidet lenge innenfor næringslivet, blant annet som IT - direktør. Den travle hverdagen førte etter hvert til et ønske om å skifte karriere, og han utdannet seg i fortellerkunst ved Emerson Collage of Storytelling i London og hos Norsk Fortellerforum. I dag arbeider Espen som eventyrforteller på heltid. Han reiser rundt til barnehager, bibliotek, skoler og holder også foredrag for næringslivet.

Espen kom med sin første bok i 2005. Sakprosaboken Penga eller livet! handlet om hvordan man kunne bruke historiefortelling innenfor organisasjoner. I 2010 gjorde han sin skjønnlitterære debut med thrilleren Syk Pike. Denne våren er han aktuell med sin neste thriller: Kong Salomos sverd:
Handlingen i Kong Salomos sverd foregår i Midtøsten. En uforklarlige lidelse har rammet Israel, og dette fører til flere aborter og barn som blir født med misdannelser. Agent og soldat Zev Weissmann må forsøke å finne ut hva dette skyldes, en søken som skal bringe ham i kontakt med smugling og Gazas mørkere sider.

Her kan du blant annet lese om hvordan Espen fikk ideen til denne romanen, og hvilke andre bøker han anbefaler at du leser denne påsken:

Du er aktuell med Kong Salomos sverd. Hvordan fikk du ideen til boka, og hvor lenge arbeidet du med den?

Helt siden jeg var guttunge og gikk på Søndagsskole, der vi lærte om Moses, David og Goliat, steintavlene og Jonah som ble slukt av en hval, har Midtøsten interessert meg. Videre plager det meg å se hvordan de med mye våpen og penger tar land og vann fra dem som først bodde der. Eller som Amos Oz sier: «Hvorfor må en som ble mishandlet som liten, bli voldsforbryter som stor?»

Jeg skrev på Kong Salomos sverd i over tre år, boka kunne lett blitt på 1200 sider. Med heftig verbal fettsuging fikk jeg slanket den ned til 400. Jeg liker å tro at lesere foretrekker å tenke selv, leve seg inn i folks liv og dikte med. Sier jeg for mye, ødelegger jeg denne muligheten. Boka foregår jo i hodet på leseren, ikke sant?

Hva var det vanskeligste med Kong Salomos sverd, og hva er du mest fornøyd med?


Et takknemlig spørsmål, Elin. Jo, det vanskeligste var å ikke ta parti for Zev Weissmann eller Ghassan Bishara, de to hovedpersonene. Dette er unge menn, den ene soldat, den andre lege. Begge slåss for sin familie og sitt folk. Gang på gang måtte jeg minne meg selv om bakgrunnen for konflikten og at de er født inn i en tid der de neppe har annet valg en å fortsette som før. Eller?

Jeg liker avslutningen, de siste 50. Kunsten å lande en krim kunne jeg skrevet en hel roman om. Jeg vil at leseren skal sluke de siste sidene, lukke boka, legge den i fanget, puste ut og si til seg selv: «Puh. Ja. Sånn måtte det gå.» Du skal kjenne en slags renselse, få en følelse av at verden også kan gi mening i alt kaoset.

Hvorfor skal leserne plukke opp Kong Salomos sverd?

Vil du ha meg til å skryte av meg selv? Heldigvis har jeg Gyldendal og anmeldere til å snakke om sånt. De sier Kong Salomos Sverd er vanvittig spennende, måten den er skrevet på gir følelsen av at du er med i historien, du lider og ler med hovedpersonen og hans familie. Plukker du opp boka vil du også lære om bakgrunnen for konflikten mellom jøder og palestinere, uten at du egentlig er klar over at jeg forteller historie. Litt sånn som i Morgen i Jenin. Forskjellen er at i Kong Salomos Sverd står det personlige drama i forgrunnen, historien danner bakteppet. Vil du lese påskekrim, er det jo litt artig å kose seg med en boka fra Det hellige land.

Foruten din egen bok, hvilke krimbøker vil du anbefale denne påsken?

Godt spørsmål. Vi må bli flinkere til å sile og sortere i mylderet.
Tre forslag:
a) Forbrytelser av Ferdinand von Schirach falt jeg pladask for. Boka er skrevet uten forsøk på å manipulere leseren med øks, blod, naken kvinne og alt stæsjet krimforfattere stapper inn på sidene for å virke skumle. Dessuten befriende å lese annet enn svenskekrim og oversatt amerikansk. I Norge går vi glipp av mye god litteratur fordi vi tror Amerika og England er verden.

b) Elskede Poona av Kari Fossum er et lavmælt mesterverk av en roman. Lite action og rock and roll, dog medrivende om kjærlighet og forbrytelse.

c) Forbrytelse og straff av Fjodor Dostojevskij. I disse Utøya-tider, der vi har behov for å senke tempo og skuldre, puste ut og spørre: Hva skjedde? Og hvorfor? er boka om Raskolnikov et godt valg. Den er en langsom kriminalroman, en moderne forlagsredaktør ville kuttet og klippet på annenhver side. Nettopp på grunn av langsomheten mener jeg boka er bra, du reflekterer og får dyp innsikt i den gale mannens motiver og verdensbilde .

Hva skal du lese denne påsken?

Skal lese En glad gutt. Boka er en narkomans selvbiografi og samtidig et bilde på hvordan Norge har endret seg fra Bjørnson fortalte om Øivind og Marit for 150 år siden. I den nye versjonen dør Marit av en overdose og Øyvind er så hekta på kjemikalier at han sitter i limet mens verden ramler sammen rundt ham. Og det er sant.

Tusen takk for at du tok deg tid til dette intervjuet, Espen Holm. 

Kong Salomos Sverd har fått flere gode anmeldelser, Dagbladets anmelder kalte blant annet boken "imponerende".  Er du interessert i å lese mer om forfatteren og boken, kan du kikke på denne artikkelen i Østlandets Blad. Gyldendal har også pulisert et lite utdrag fra boken her. Silje har også delt et utdrag fra romanen her.

Labels: , , , , , , ,