Bokelskerinnen intervjuer: Jan-Sverre Syvertsen

I dag synes jeg det er veldig hyggelig å ønske Jan-Sverre Syvertsen velkommen til bloggen min:
Jan-Sverre Syvertsen er oppvokst på Ski utenfor Oslo, men bor i dag i Bærum. Jan-Sverre har studert teatervitenskap og sosialantropologi og har arbeidet mye med språk i sin karriere. Han har skrevet for Natt & Dag, og levert artikler til Morgenbladet.Han har vært tekstforfatter i et reklamebyrå, kommunikasjonsrådgiver i et pr-byrå og arbeidet som forlegger. Han har også vært forbundssekretær i Nordisk Kunstforbund. I dag arbeider han i kommunikasjonsbyrået Konstabel.

Jan-Sverre debuterte som forfatter i 2002 med kokeboka Slipp råvarene løs. I 2003 kom PES! En bok om dårlig tid og hvordan få mer av den gode og i 2004 Plan for en bedre verden, en bok om bistandsarbeid. Jan-Sverre drømte imidlertid ikke bare om å skrive sakprosa, og i 2006 gjorde han det mange kritikere kalte en brakdebut som kriminalforfatter med romanen Øyne blå. Boken ble også solgt til utlandet allerede før utgivelse i Norge. I boken ble leserne kjent med psykolog Sander Mørk og politikvinnen Lisa Lunde. I 2007 fulgte Jan-Sverre opp suksessen med Stillest vann og i 2008 kom Prikkedøden.

Denne våren er Jan-Sverre klar med ny krimbok som har fått tittelen Barnevakten:
I Barnevakten blir vi kjent med en helt ny hovedperson. Pål Berger er stjerneadvokaten som arbeider som dommer i Oslo Tingrett. Da Pål får i oppdrag å dømme i saken mot Herman Flink, som er tiltalt for overgrep mot barn, opplever han at barndoms minner kommer opp til overflaten igjen.

Her kan du blant annet lese om når Jan-Sverre fikk ideen til denne romanen, og hva han selv skal lese denne påsken:

Du er aktuell med ny bok denne våren. Kan du fortelle kort hvordan du fikk ideen til denne romanen, og hvor lenge du har arbeidet med den?

Ideen kom for flere år siden og har ligget og ventet i en mappe på PC’en inntil jeg begynte å skrive i begynnelsen av 2011. Jeg hadde bestemt meg for at jeg ville skrive en bok som ikke handlet om Sander Mørk og Lisa Lunde fra de tre foregående bøkene, og laget i stedet forretningsadvokaten Pål Berger. Han slutter plutselig i firmaet der han jobber, starter som tingrettsdommer og må frikjenne en mann som har forgrepet seg på ham i barndommen, i den første saken han dømmer. Og akkurat den situasjonen var det jeg først så for meg, for mange år siden, da jeg fikk ideen til det som nå har blitt til Barnevakten.

Hva var det vanskeligste i arbeidet med denne romanen, og hva er du mest fornøyd med?

Jeg tror jeg er mest fornøyd med selve plottet og intrigen, og håper en del av de som leser ikke klarer å forstå hvem gjerningsmannen er, før ganske sent i boken. Så synes jeg også det var gøy å blande mitt oppvekstmiljø på Ski med min yrkesbakgrunn fra næringslivet, og liker egentlig ganske godt vekslingen mellom dyre advokatkontorer og fine villaer, og det mer jordnære miljøet i Follo-området.

Det vanskeligste har rett og slett vært å få tid til å skrive den. I den siste fasen reiste jeg ned til familien min i Wien og skrev i 10 dager sammenhengende, 12 timer hver dag. Da kom jeg i mål.

Hva er den viktigste grunnen til at leserne skal plukke opp boken din?

Fordi historien er god, menneskene engasjerer og intrigen overrasker, språket irritere neppe noen og leseren får et lite innblikk i en del av næringsliv og politikk som det ikke står så mye om i avisene.

Foruten din egen bok, hvilke(n) krimbøker vil du anbefale å lese denne påsken?

Hvis jeg skal anbefale en bok akkurat nå, så blir det Forbrytelser av Ferdinand von Schirach. Han er forsvarsadvokat fra Berlin og skriver om sakene sine med en fantastisk innlevelse og medfølelse. Jeg har nettopp lest den neste, Skyld, som ikke var i nærheten av å være like god, så som bok nummer to vil jeg anbefale den siste av Birger Baug som jeg ikke har rukket å lese selv enda.

Hva skal du selv lese denne påsken?

Hvis jeg kommer igjennom to bøker i påsken, innimellom tre barn og litt jobbing, så blir det The Darlings av Christina Alger og The Map and the Territory av Michel Houellebecq.

Tusen takk for at du tok deg tid til dette intervjuet, Jan-Sverre Syvertsen.

Jan-Sverre Syvertsen skriver en egen blogg som du finner her, og han er også tilstede på twitter.Vil du ha en liten smakebit på Barnevakten, finner du en her.


Dagens spørsmål: Hvilket yrke har hovedpersonen i Jan-Sverre Syvertsens nyeste roman? 


Ta vare på svaret. Når du har svaret på alle spørsmålene (siste kommer 28.3), sender du dem i en epost til bokelskerinnen@gmail.com og er med i trekningen av en pakke med krimbøker. Les mer om det her.

Labels: , , , , , , , , , , , , ,