Bokelskerinnen intervjuer: Knut A. Braa

I dag synes jeg det er veldig hyggelig å ønske Knut A. Braa velkommen til bloggen min:

Foto: Lasse Berre
Knut A. Braa vokste opp på Heimdal utenfor Trondheim. Etter endt førstegangstjeneste, bar det avgårde til Libanon hvor han skulle tjenestegjøre som FN - soldat. Dette var tidlig på 1980 - tallet, på den tiden urolighetene der nede var store. Opplevelsene i Libanon gjorde et dypt inntrykk på unge Knut.

Han utdannet seg senere som ingeniør og økonom,  og fikk seg jobb innen reklamebransjen hvor han også arbeider i dag. Fantasien hans har alltid vært frodig, men da han debuterte første gang var det innenfor dokumentarsjangeren med boken Den lange veien hjem i 2001. Her skriver han om sine opplevelser i Libanon. Boken skapte stor debatt i forsvaret. Knut hadde mer på hjertet, og i 2003 gjorde han sin skjønnlitterære debut med Delete. Her møtte leserne for første gang etterretningsoffiseren Tom Falck. Knut fulgte opp debuten med Dreamland.com i 2004, og i 2008 kom Endgame. I 2009 kom Fastball, og i 2010 Aftermath, hvor han kommer med en alternativ løsning på Orderud - drapene.

Denne våren er Knut A. Braa aktuell med en ny roman med Tom Falck i hovedrollen: Den fjerde tjeneste:
I Den fjerde tjeneste må Tom Falck lete  etter en FSK - soldat som er kidnappet i Afghanistan. Hendelsen har tilsynelatende sammenheng med en korrupsjonssak i Norge og en hendelse i 1996. Det skal bli nok en farlig sak for Tom Falck.

Her kan du blant annet lese om hvordan Knut fikk ideen til denne boken, og hva han skal lese i påsken:


Du er aktuell med ny bok denne våren. Kan du fortelle kort hvordan du fikk ideen til denne romanen, og hvor lenge du har arbeidet med den?

Alle mine bøker fødes i slutten av den foregående. Med det mener jeg at research jeg gjør i forbindelse med forrige prosjekt skaper nye interessante innfallsvinkler som fortjener en bok. Jeg har jo lenge jobbet med å titte våre maktgavere og hemmelige tjenester i kortene, og en masse graving i arkiver og tekster gjorde at plottet til Den fjerde tjeneste ble født.

Arbeidet med en bok kan ta opptil to år.

Hva var det vanskeligste i arbeidet med denne romanen, og hva er du mest fornøyd med?


Det vanskeligste er som alltid å begrense informajonen som jeg føler bør med. Å holde tråden og få på plass alle elementene er en jobbig affære. Men noen ganger går skriving lett, og andre ganger lurer jeg på hvorfor jeg begynte med dette.

Hva er den viktigste grunnen til at leserne skal plukke opp boken din?

Jeg skriver virkelighetsnære thrillere, som har vist seg å være veldig aktuelle. Jeg prøver å skrive inforlivent om mennesker og miljøer. Det er viktig å få frem at mine bøker egentlig ikke handler om store internasjonale hendelser og aller minst militære ting. Jeg skriver om banditter og helter, kjærliget og følelser. Macho imaget bøkene mine har fått er litt feil. Jeg burde ha noe å tilby alle. Mitt ønske er å gi noen timers spennende lesing. Og kanskje folk er litt klokere også, etterpå.

Foruten din egen bok, hvilke(n) krimbøker vil du anbefale å lese denne påsken?

Paul Temples bøker fra Australia, Mørk kyst og Lapidus Stockholm triologi anbefales. Og ikke minst: Lars Mytting: Vårofferet. (Mannen som skrev Hel ved) Hans andre bøker er knallgode.

Hva skal du selv lese denne påsken?

Jeg ligger etter på lesing av bøker. Men Jan-Sverre Syvertsens Barnevakten, gleder jeg meg til. Jan Mehlum: Straffen er også noe jeg kommer til å lese. Liza Marklunds siste leses alltid.

Tusen takk for at du tok deg tid til dette intervjuet, Knut A. Braa. 

Hvis du vil vite mer om Knut og bøkene hans, kan du besøke hans innholdsrike hjemmeside her. Den fjerde tjeneste har fått flere fine anmeldelser, en anmelder trekker sågar linjene til John Le Carré.

Labels: , , , , , , , , , , , , ,