Bokelskerinnen intervjuer: Marit Reiersgård Bredesen

I dag synes jeg det er veldig hyggelig å ønske Marit Reiersgård Bredesen velkommen til bloggen min:

Foto: Rolf M. Aagaard
Marit Reiersgård Bredesen vokste opp i Lier utenfor Drammen, og bor i dag i Tranby. Hun har arbeidet som dekoratør, og jobber i dag som forfatter og ufaglært kokk.

Den kreative åren hennes har vært sterkt til stede lenge. Hun har i flere år skrevet noveller for ukebladene, i påskenummeret til Norsk Ukeblad kommer det en ny novelle fra hennes hånd. I 2006 fikk Marit også delta med noveller i antologiene Det er bare å lukke øya (Ungdomssignaler 2006) og Signaler. I 2007 ga hun ut sin egen roman, ungdomsboken Alt jeg ser er sant. Ungdomsromanen gjorde at hun ble nominert til Brakeprisen 2007, en lokal litteraturpris i Drammen. Hun var blant annet nominert sammen med Karin Fossum. I 2010 kom barneboken Valpen til Vilde.

Den våren er Marit klar med debut innen en ny sjanger, nemlig med en krimroman som har fått tittelen Stolpesnø: 

I Stolpesnø starter handlingen i Drammen i slutten av januar. Femåringen Oda forsvinner når hun er ute for å ake, og en kvinne blir funnet kvalt. Det er mange hemmeligheter som skjuler seg i den mørke årstiden, og Bitte Røed og Verner Jacobsen fra politiet får en vanskelig jobb med å nøste i sakene.

Her kan du blant annet lese om hvordan Marit fikk ideen til denne romanen, og hvem hun mener boken vil appellere til:

Du er aktuell med ny bok denne våren. Kan du fortelle kort hvordan du fikk ideen til denne romanen, og hvor lenge du har arbeidet med den?

I 2006 var det et voldsomt snøvær der jeg bor. Brøytekantene ble skyhøye, vi måkte til vi gikk i tuneller, og jeg fikk til slutt en uhyggelig fornemmelse av at det aldri mer kunne bli vår. Hver gang jeg sendte ungene ut i vintermørket for å leke var jeg redd for at de skulle fryse, at de skulle gå seg bort, eller ake ned på den trafikkerte veien. Kunne jeg bruke snøen til noe annet en irritasjon og engstelse? Hva om jeg lagde en historie med utgangspunkt i min egen frykt?

Siden den vinteren har det vært en årelang prosess med refusjoner og omskrivninger, lange perioder har manuset ligget på is, veien til utgivelse har vært omtrent som å kave seg gjennom dyp stolpesnø.

Hva var det vanskeligste i arbeidet med denne romanen, og hva er du mest fornøyd med?
Den største utfordringen var å skru sammen et plott som ville være troverdig. Jeg tenker veldig visuelt og jeg hadde etter hvert mange løsrevne bilder av mennesker og ting de gjorde som jeg måtte få til å henge sammen. I tillegg måtte jeg lese mye om avhørsteknikker og gjøre research på politiarbeid.

Det jeg liker best å skrive, og som jeg også er mest fornøyd med, er beskrivelsene av menneskene. Jeg liker å titte inn, forbi fasaden, og inn i de små mørke bakrommene som vi mennesker liker å holde skjult.

Hva er den viktigste grunnen til at leserne skal plukke opp boken din?
Har du noen gang lurt på hva som gjør et menneske til morder? Kunne du selv under visse forhold ha drept? Lurer du i tillegg på hva som skjuler seg bak fasaden til naboene dine, bak frekke blikk til tøffe ungdommer, eller hvilke hemmeligheter har egentlig stødige politifolk? Hvis du vil lese en bok som er fri for bestialske utspekulerte drapsmetoder, og er mer interessert i å utfordre deg selv med disse spørsmålene, skal du lese Stolpesnø.

Jeg tror Stolpesnø kan appellere også til deg som vanligvis ikke er en dedikert krimelsker, og forhåpentligvis blir du glad i personene, inkludert morderen.

Foruten din egen bok, hvilke(n) krimbøker vil du anbefale å lese denne påsken?
Skygge av Karin Alvtegen, fordi du vil bli berørt av språket og menneskene.
Nattefokk
av Johan Tehorin, fordi den er nydelig fortalt og deilig skummel.
Mannen på balkongen
av Sjöwall og Wahlöö, fordi du vil bli overrasket over hvor moderne og helstøpt den gamle klassikeren er.

Hva skal du selv lese denne påsken?

Har planer om å lese masse i påsken og i bunken ligger: Usynlige hender av Stig Sæterbakken. Vinterstengt av Jørn Lier Horst, Si at du lyver av Silvia Henriksdottir, og krimnovellesamlingen Den skandinaviske gullrekka.

Tusen takk for at du tok deg tid til dette intervjuet, Marit Reiersgård Bredesen.

Mange har allerede vist interesse for Stolpesnø, i følge Lierposten er allerede førsteopplaget av boken utsolgt. Hvis du er nysgjerrig på romanen, finner du et utdrag fra boken her.  Beathe fra Beathes Bokhylle har skrevet om romanen her.



Dagens spørsmål: Hva er navnet på den fem år gamle piken som forsvinner i Stolpesnø?

Ta vare på svaret. Når du har svaret på alle spørsmålene (siste kommer i morgen 28.3), sender du dem i en epost til bokelskerinnen@gmail.com og er med i trekningen av en pakke med krimbøker. Les mer om det her.

Labels: , , , , , , , , , , ,