Bokelskerinnen intervjuer: Merete Junker

I dag er jeg glad for å kunne ønske Merete Junker velkommen til bloggen min:


Merete Junker er født i Skien og er utdannet cand.mag innen statsvitenskap, kriminologi og historie. I mange år brukte hun utdannelsen sin som journalist i ulike medier, blant annet i NRK Telemark. Hun har også arbeidet som lærer i mediefag.

Ved siden av å produsere saker som journalist, syslet Junker med skriving på fritiden. Hun hadde lyst til å utgi en novellesamling, men en skogstur med hunden fikk henne på andre tanker. Snart var hun i gang med arbeidet med debutboken Jenta med ballongen. Boken ble antatt av Gyldendal, og Junker fikk en brakdebut i 2008 da boken ble hovedbok i Bokklubben og Camilla Läckberg "blurbet" den. Hun ble også tildelt Nytt Blod - prisen for utgivelsen.

I 2012 kom oppfølgeren Tvillingen, og i år er Junker aktuell med Pumasommer. Rettighetene til sistnevnte ble solgt til Nederland og Danmark før boken var utgitt i Norge. Rettighetene til de to første bøkene til Junker er også solgt til utlandet.

Han kaller seg Felis. Han sitter i en høyblokk i Porsgrunn med en kraftig kikkert rettet mot vinduene til advokat Torkel Vaa på den andre siden av elva. Felis presser en amulett mot brystet, kjenner kraften fylle seg. Snart skal et nytt menneske dø. I leiligheten over lever den fjorten år gamle Silje, i engstelse for at moren skal miste barnet hun bærer. Så oppdager hun morderen, og han henne. Torkel Vaa har fram til nå levd et rolig liv, lange dager på advokatkontoret, lange turer med dachsen Aktor. Men de siste ukene har han mottatt mystiske brev i posten. Brev uten tekst, bare med en blå silhuett av et kattedyr, en puma. Noen ønsker å skremme ham. NRK-journalist Mette Minde har lenge vært svak for Torkel. Jo nærmere hun kommer advokaten, dess mer oppmerksom blir Felis på henne. Flere mennesker i Porsgrunn lever nå i livsfare, og ingen av dem vet om det. Så skjer det første drapet ...

Her kan du  blant annet lese om hvorfor du bør plukke opp denne boken, og hvilke andre titler Merete Junker anbefaler denne påsken:

Du er aktuell med ny bok denne våren. Kan du fortelle kort hvordan du fikk ideen til denne romanen, og hvor lenge du har arbeidet med den?

Det var tittelen som kom først, i en drøm, eller snarere i et mareritt. Omtrent på den tiden da «Tvillingen» gikk i trykken, drømte jeg at min redaktør i en telefonsamtale påsto at jeg hadde skrevet en roman ved navn «Pumasommer» og at denne romanen var så dårlig at den ikke kunne utgis. I ukene som fulgte ble det umulig å kvitte seg med tittelen, og til slutt bestemte jeg meg for å skrive «Pumasommer» koste hva det koste ville. Det ligger nærmere to år mellom drømmen og den dagen boka ble lansert.

Hva var det vanskeligste i arbeidet med denne romanen, og hva er du mest fornøyd med?

Det vanskeligste har vært å forholde seg til karakteren Felis, mannen som dukket opp under skrivingen. Felis er morderen, og dette er klart for leseren fra begynnelsen av boka. Det har vært plagsomt til tider, under skriveprosessen, å leve så tett på Felis, og ha ham så nært innpå meg. Samtidig er det nå, i ettertid, nettopp Felis og skildringen av hans verden jeg er mest tilfreds med å ha gjennomført. Han er med meg fremdeles, flere måneder etter at manus ble avsluttet. Men nå mer på avstand, og det er greit.

Hva er den viktigste grunnen til at leserne skal plukke opp boken din?

Etter at «Pumasommer» kom ut, har jeg fått overveldende mange tilbakemeldinger fra begeistrede lesere, kjente og totalt ukjente, som sier at boka er spennende, god og at de liker den kjempegodt. Jeg blir hoppende glad over gode avisanmeldelser og tilsvarende lei over dårlige, men lesernes dom er den som betyr mest, og den som skaper størst glede i hverdagen. Så lenge leserne frivillig henvender seg og serverer godord er jeg trygg på at boka kan anbefales.

Foruten din egen bok, hvilke(n) krimbøker vil du anbefale å lese denne påsken?


Hva med å lese Anita Berglunds «Midtvintermørke» og/eller Marit Reiersgårds debutroman «Stolpesnø»? Jeg har hørt mye godt om begge to, og gleder meg til å lese dem. Begge bøkene finnes i bokhandelen nå.

Hva skal du selv lese denne påsken?

Jeg skal lese de to jeg anbefalte. Og: Jeg skal lese «Anna Karenina» av Leo Tolstoj. Fire bind utgitt i 1928, arvet fra min mor som igjen arvet dem fra sin mor. Nå er tiden inne, og jeg gleder meg vilt.

Tusen takk for at du tok deg tid til å stille opp til dette intervjuet, Merete Junker.

Pumasommer har fått flere gode anmeldelser, og mange har ment at dette er Junkers beste roman.


Dagens spørsmål: Hvordan kom Merete Junker på tittelen til boken Pumasommer?

Ta vare på svaret. Når du har svaret på alle spørsmålene (siste kommer onsdag 28. mars), sender du dem i en epost til bokelskerinnen@gmail.com og er med i trekningen av en pakke med krimbøker. Les mer om det her.

Labels: , , , , , , , , ,