Bokelskerinnen intervjuer: Sonja Holterman

I dag synes jeg det er veldig hyggelig å ønske Sonja Holterman velkommen til bloggen min:
Sonja Holterman er født i Harstad, men vokste opp i Sandnes. I 1997 ble hun uteksaminert som radiojournalist ved Høgskolen i Volda. Sonja har også studert kriminologi, sosiologi og statsvitenskap ved Universitetet i Oslo. Etter endt utdannelse var ikke veien inn i mediene lang, og hun har arbeidet som reporter i Dagsrevyen og Redaksjonen 21 på NRK samt vært nyhetsoppleser i NRK Dagsnytt. Sonja har også arbeidet som kriminaljournalist i Dagbladet, og er i dag ansatt som journalist i fagbladet Utdanning.

Denne våren debuterte Sonja også litterært med krimromanen Presteskapet:
Presteskapet innledes med at likestillingsombudet i Oslo blir drept. Snart blir også en ung kvinne bortført og drept. Journalist Ira Torgrimsson blir satt på saken, og hun oppdager snart at mordene kan ha sammenheng med hekseprosessene på 1600-tallet.

Her kan du blant annet lese om hvordan Sonja fikk ideen til denne boken, og hun gir en liten "teaser" på hva den neste boken om Ira Torgrimsson skal handle om:

Du er aktuell med ny bok denne våren. Kan du fortelle kort hvordan du fikk ideen til denne romanen, og hvor lenge du har arbeidet med den?

Jeg fikk ideen da jeg jobbet som nyhetsjournalist i Dagbladet. Jeg laget en serie om menn som kjemper om omsorgen for barna sine. Det å snakke med disse mennene og se hvor fortvila de er, gjorde meg ganske opprørt. I boka prøver jeg å vise hvor vondt det er å ikke få se eller være med barna sine. I tillegg har jeg siden historietimene på skolen vært opptatt av hekseprosessene i middelalderen. Ideen om å slå sammen de to temaene og skrive om en ekte moderne hekseprosess kom litt etter litt, og da jeg var i svangerskapspermisjon og trillet vogn time etter time, tenkte jeg ut hele plottet.

Hva var det vanskeligste i arbeidet med denne romanen, og hva er du mest fornøyd med?

Det vanskeligste var å få manuset tilbake fra redaktøren med beskjed om å skrive om nesten alt!! Første utkast var vinglete i forhold til synsvinkel og derfor forvirrende lesing. Dette var jula for litt over ett år siden. Det var en travel jul!

Hva er den viktigste grunnen til at leserne skal plukke opp boken din?


Den er spennende. Det er tilbakemeldingen jeg har fått fra lesere og anmeldere :) I tillegg har jeg fått tilbakemeldinger fra lesere om at boka viser gråtonene. Jeg har tid og sider på å vise motivet og fortvilelsen som ligger bak en kriminell handling. Også er det jo hekseprosessen da. Også kan man lære litt om middelalderen og heksa Johanne Pedersdatter!

Foruten din egen bok, hvilke(n) krimbøker vil du anbefale å lese denne påsken?

Islandske Arnaldur Indridason kommer eller er kanskje allerede ute med en ny bok! Han skriver spennende og underholdende krim. Til de tøffeste vil jeg anbefale Lobotomisten av Sæther. Den skal jeg prøve meg på!

Hva skal du selv lese denne påsken?

Lobotomisten. Mer enn det vet jeg ikke om jeg rekker. Jeg skriver på min neste bok om krimjournalist Ira Torgrimsson nå. Denne gangen går motivet tilbake til verdenskrig og NS og tyskerbarna.

Tusen takk for at du tok deg tid til dette intervjuet, Sonja Holterman.

Jeg har alt lest og likt Presteskapet, og hva jeg syntes om boken finner du ut her. Du kan også bli mer kjent med Sonja i dette intervjuet i Akers Avis Groruddalen.

Dagens spørsmål: Hvor jobbet Sonja Holterman da hun fikk ideen til Presteskapet?

Ta vare på svaret. Når du har svaret på alle spørsmålene (siste kommer 28.3), sender du dem i en epost til bokelskerinnen@gmail.com og er med i trekningen av en pakke med krimbøker. Les mer om det her.

Labels: , , , , , , , ,