Februar - oppsummering

Februar ble måneden hvor kjøpebegrensningsmålet mitt gikk rett ut av vinduet. Jeg sprakk så det sang etter, men har likevel ikke dårlig samvittighet. Det har vært mammut, og jeg innså raskt at det var en smule ambisiøst å tro at jeg så glatt skulle klare å overse det. AdLibris/Capris har hatt salg på svenske bøker, og jeg har gått på et par smeller inne på Bookdepository. Jeg tør ikke å stille min manglende selvkontroll helt til åpent skue, så bøkene under er bare et utvalg av det jeg kjøpte i februar. Det endelige antallet holder jeg strengt hemmelig, men det er langt over de 4 bøkene jeg hadde lov til å kjøpe.

Mammut:
Det ble kun ungdomsbøker på meg på Mammut i år, jeg endte opp med disse:

Kerstin Gier: Rubinrød 

Har lest denne før, men da lånte jeg et leseeks, siden jeg har Smaragdblå i hyllen, må jeg ha den første boken også for å få hele serien som hittil er utkommet.

Michael Grant: Gone 

Har denne i pocket og har lest den, men siden jeg har de tre neste i serien i innbundet ville jeg ha denne innbundet også så det matchet i bokhyllen.

Jay Asher: 13 Gode grunner

Har hørt masse flott om denne, og da jeg så den var med på mammut måtte jeg ha den.

Rick Riordan: Percy Jackson og Lyntyven og Percy Jackson og Monsterhavet
Denne serien har jeg snust på lenge, og når de to første bøkene var på mammut, var valget enkelt.

Et utvalg andre bøker jeg har kjøpt:

Kurt Hanssen: Nattegjest
Jeg likte Kurt Hanssens første bok veldig godt, og denne har stått på ønskelisten min siden jeg hørte at den skulle komme ut.

Kristenn Einarsson: En bokpushers bekjennelser
Jeg er interessert i bokbransjen, og denne boken virker interessant.

Alison Weir: The Lady in the Tower
I februar begynte jeg å se på The Tudors igjen og ble helt hektet, jeg måtte derfor ha litt litteratur om personene fra den tiden.

Sally Bedell Smith: Elizabeth the Queen
Jeg har alltid vært interessert i de kongelige, og synes det er kjempeinteressant å få innblikk i deres liv gjennom biografier. Det engelske kongehuset er et av de mest spennende, så jeg måtte bare ha denne biografien.

Johan T. Lindwall: Victoria, Prinsessan privat
Denne kjøpte jeg på salg, også fordi jeg liker å lese om de kongelige.

Kristen Callihan: Firelight
Steampunk fra Victoriatidens London er rett i min gate. Denne har også fått veldig gode anmeldelser, og kostet veldig lite (ca 40 NOK)

Påskekrim 2012
Jeg har de andre i denne serien, så da måtte jeg ha denne til samlingen min. Det er også et knippe gode forfattere som deltar i samlingen.

Hans Koppel:  Kommer aldrig mer igen
Denne beskrives også som "den nye Stieg Larsson" (Forlagene blir visst aldri lei av å bruke den karakteristikken). En engelsk oversettelse av boken er alt ute.


Jeg har også fått mange spennende leseeksemplarer, så jeg kommer ikke til å mangle lesestoff med det første.

Jeg leste åtte bøker i februar, og er godt fornøyd med det. Henger fortsatt litt etter på bokanmeldelsene mine, så skal forsøke å skjerpe meg på det punktet i mars. 


Jeg tror ikke det blir spesielt lett å holde kjøpsbegrensningen levende i mars heller. Mars måned åpnet med Krimfestival i går, og jeg kjøpte med meg fire bøker bare den dagen, i tillegg fikk jeg sikret meg signaturen til Lee Child som gjester festivalen. Det har vært en fin start på måneden. Nå er det sol og deilig vær her, og jeg har noen dager skrivefri - det betyr masse lesing i solveggen. De to siste ukene før påske blir det dessuten mye krim her på bloggen. Jeg har intervjuet krim- og spenningsforfattere fra inn - og utland som forteller om sine nye utgivelser og anbefaler deg sine krimfavoritter. Hvis du trenger lesestoff til påskefjellet eller hjemmepåsken kan det være lurt å titte innom bloggen min da. Mer informasjon om disse ukene kommer snart.

Apropos krim, jeg var som sagt tilstede på åpningen av Krimfestivalen i går og syntes det var kjempespennende å få vite hvem som var nominert til årets Rivertonpris. Det kan du lese mer om her. Jeg var litt overrasket over at Hans Olav Lahlum ikke var nominert, jeg holdt en knapp på ham, men synes de hadde valgt gode kandidater. Hvis du ikke har anledning til å delta på selve krimfestivalen, blir flere arrangementer streamet live på nett. Les mer om det her.

Håper dere alle får en fin lesemåned. Ikke glem at jeg har en konkurranse gående nå hvor du kan vinne et signert eksemplar av Perla av Carolina De Robertis. Du kan delta i konkurransen her.

Labels: ,