Fremtidige Favoritter #4

Fremtidige favoritter er en spalte jeg legger ut hver eneste fredag. Her skriver jeg litt om bøker jeg ønsker meg, bøker jeg gleder meg til å lese, bøker jeg er spent på osv. Du kan også være med. Det eneste du trenger å gjøre er å skrive et innlegg, kalle det "Fremtidige Favoritter" og legge igjen linken til din bloggpost nederst i dette innlegget. Link også gjerne tilbake til denne bloggposten slik at flere som har lyst kan bli med.

Her er bøkene jeg gleder meg til denne uken:

Lois Leveen: Frihetens vinder (April 2012)

Flere forlag i USA og her i Norge bød på rettighetene til denne historiske romanen som er basert på den sanne historien om slaven Mary Bowser. Jeg har gledet meg til denne boken siden jeg leste at den skulle utgis, og de som alt har lest den har skrevet pene ting om den inne på Goodreads.




En fortelling fylt med hat, mot og kjærlighet, med den amerikanske borgerkrigen som bakteppe.  Mary Bowser er født til slaveri. Hun og moren er husslaver hos den velstående familien van Lew i Richmond, Virginia. Datteren i huset, Bet, er for opphevelse av slaveriet og hun frigir Mary og sender henne på skole i en av de frie statene i nord. Mary er skoleflink og har i tillegg fotografisk hukommelse, en egenskap som kommer godt med når hun senere blir engasjert i spionvirksomhet for Unionen.  Mary Bowser vender tilbake til Virginia like før borgerkrigen bryter ut, og under dekke av å være slave begynner hun å arbeide i huset til konføderasjonens president, Jefferson Davis. Hun står hele tiden i fare for å bli avslørt, men Mary Bowser er villig til å ofre livet for friheten. Romanen er basert på en sann historie.
Katherine Longshore: Gilt (15.5.2012)

En ungdomsroman fra Tudortidens England. Flere stikkord enn det er ikke nødvendig for å pirre min nysgjerrighet. Jeg har ikke noe i mot å lese mer om tiden da Henrik den 8 regjerte, og i denne boken ser vi det hele fra perspektivet til en av hans fremtidige hustruer, Catherine Howard.



In the Tudor age, ambition, power and charismatic allure are essential and Catherine Howard has plenty of all three. Not to mention her loyal best friend, Kitty Tylney, to help cover her tracks. Kitty, the abandoned youngest daughter of minor aristocracy, owes everything to Cat – where she is, what she is, even who she is. Friend, flirt, and self-proclaimed Queen of Misrule, Cat reigns supreme in a loyal court of girls under the none-too-watchful eye of the Dowager Duchess of Norfolk. When Cat worms her way into the heart of Henry VIII and becomes Queen of England, Kitty is thrown into the intoxicating Tudor Court. It’s a world of glittering jewels and elegant costumes, of gossip and deception. As the Queen’s right-hand-woman, Kitty goes from the girl nobody noticed to being caught between two men – the object of her affection and the object of her desire. But the atmosphere of the court turns from dazzling to deadly, and Kitty is forced to learn the difference between trust and loyalty, love and lust, secrets and treason. And to accept the consequences when some lessons are learned too late.
Alex Grecian: The Yard (29.5.2012)

Krim fra victoriatidens London. Her får vi lese om Scotland Yard i polititasjonens spede begynnelse. Det er rett etter at Jack the Ripper herjet, og detektivene må jage en ny seriemorder. Jeg fant et utdrag fra boken her.



Victorian London is a cesspool of crime, and Scotland Yard has only twelve detectives—known as “The Murder Squad”—to investigate thousands of murders every month. Created after the Metropolitan Police’s spectacular failure to capture Jack the Ripper, The Murder Squad suffers rampant public contempt. They have failed their citizens. But no one can anticipate the brutal murder of one of their own . . . one of the twelve . . .When Walter Day, the squad’s newest hire, is assigned the case of the murdered detective, he finds a strange ally in the Yard’s first forensic pathologist, Dr. Bernard Kingsley. Together they track the killer, who clearly is not finished with The Murder Squad . . . but why?Filled with fascinating period detail, and real historical figures, this spectacular debut in a new series showcases the depravity of late Victorian London, the advent of criminology, and introduces a stunning new cast of characters sure to appeal to fans of The Sherlockian and The Alienist.
Tom Egeland: Nostradamus' testamente (2.5.2012)
 Egeland har lenge vært en av mine favorittforfattere, og jeg gleder meg til en ny utgivelse av ham. Har gledet meg helt siden jeg leste at denne boken skulle komme ut.




Når en italiensk professor med koder i middelaldermanuskripter som spesiale blir kidnappet fra en vitenskapelig kongress i Firenze, kastes arkeologen Bjørn Beltø og professorens hustru ut i en hesblesende jakt og flukt. Etter seg har de den nådeløse munkeordenen Vicarius Filii Dei, amerikansk etterretning og et fem hundre år gammelt brorskap av bibliotekarer. Selv må de oppklare kodene i brev fra spåmannen Nostradamus til den mektige Medici-slekten i Firenze før kidnapperne gjør det for å redde livet til professoren og hans tiårige sønn. Bjørn Beltøs jakt på sannheten bak de mystiske kodene bringer den nervesvake albinoen på sporet ikke bare av bibelens Paktens ark og det legendariske Biblioteket i Alexandria, men også en oppsiktsvekkende ny forståelse av menneskets forestilling om Gud.
Alf R. Jacobsen: Angrep ved daggry (26.3)

Jacobsen er utrolig god på å gjøre historien fra krigsårene levende, og man lærer alltid noe nytt når man leser hans bøker. Siden dette er et tema jeg interesserer meg for, ser jeg frem til enda en bok fra hans hånd.




Den skjebnesvangre våren 1940 skulle den lille havnebyen Narvik havne midt i begivenhetenes sentrum. Etter måneders skyggeboksing mellom stormaktene bestemte de allierte seg for å stanse den vitale eksporten av svensk jernmalm til Nazi-Tyskland, som ble skipet ut i enorme mengder fra Narviks isfrie havn. Kaptein Bernard Warburton-Lee var utpekt til å gjøre jobben. "Ikke glem at den virkelige krigen begynner om kort tid," skrev han hjem til sin kone Elizabeth fra jageren HMS Hardy. "... og at jeg kommer til å sette den i gang." Tidlig om morgenen 8. april ble et minebelte lagt i Vestfjorden, men i snøstormen neste natt greide ti tyske jagere med 2000 alpejegere om bord å snike seg forbi. Da Warburton-Lee tok opp kampen i håp om å gjenerobre malmbyen, måtte han slåss mot overlegne tyske styrker. Med karakteristisk fortellergrep og bruk av dagbøker, brev og andre ukjente kilder skildrer Alf R. Jacobsen det storpolitiske kappløpet som kulminerte i det første slaget om Narvik. Angrep ved daggry er en drivende fortelling om et viktig kapittel i norsk og internasjonal krigshistorie, og den tredje boken i Jacobsens kritikerroste og bestselgende serie om tyskernes felttog i Norge. Med etterord av general (R) Sverre Diesen.
Hvilke bøker gleder du deg til å lese? Lag gjerne et eget innlegg og link det opp i Mr.Linky under her:
Mister Linky's Magical Widgets -- Easy-Linky widget will appear right here!
This preview will disappear when the widget is displayed on your site.
For best results, use HTML mode to edit this section of the post.

Labels: , , , , , , , , , ,