Bokanmeldelse: Frihetens vinder av Lois Leveen

Forlag: Cappelen Damm
Sideantall: 464 (Innbundet)
Utgitt: April 2012
Sjanger: Historisk roman
Verdt å vite: Det var stor rift om rettighetene til denne romanen, som er Leveen sin skjønnlitterære debut. Boken er basert på den sanne historien om den frigitte slaven Mary Elizabeth Bowser. Leveen har studert litteratur og historie ved Harvard, hun har skrevet flere artikler om den amerikanske borgerkrigen og utgitt poesi og essays.

En fortelling fylt med hat, mot og kjærlighet, med den amerikanske borgerkrigen som bakteppe. Mary Bowser er født til slaveri. Hun og moren er husslaver hos den velstående familien van Lew i Richmond, Virginia. Datteren i huset, Bet, er for opphevelse av slaveriet og hun frigir Mary og sender henne på skole i en av de frie statene i nord. Mary er skoleflink og har i tillegg fotografisk hukommelse, en egenskap som kommer godt med når hun senere blir engasjert i spionvirksomhet for Unionen.  Mary Bowser vender tilbake til Virginia like før borgerkrigen bryter ut, og under dekke av å være slave begynner hun å arbeide i huset til konføderasjonens president, Jefferson Davis. Hun står hele tiden i fare for å bli avslørt, men Mary Bowser er villig til å ofre livet for friheten. Romanen er basert på en sann historie.

En mektig fortelling

Det blåser en liten bokvind fra sørstatene innover oss her i Norge for tiden. Den ene boken etter den andre med historier herfra blir utgitt. Sist i rekken er Frihetens vinder.

Mary kjenner ingen annen tilværelse enn den hun opplever i slaveriet. Hun og moren tjener hos familien van Lew i Richmond i Virgina. Virginias far er eid av en smed som bor like ved. Bet, datteren i huset hvor Mary tjener, har liberale tanker. Ideer som hennes mor ikke liker å høre om. Bet er motstander av slaveriet, og hun får etter hvert sin mor til å gå med på å selge slavene sine til datteren. Da dette er gjort, setter Bet slavene fri.

Etter år som slaver, er det et sjokk for Mary og moren at de endelig har fått friheten sin. Det er imidlertid et skår i gleden. Smeden som eier Marys far er ikke interessert i å selge en av sine dyktigste slaver. Regelen på den tiden var at en frigitt slave måtte forlate Virginia i løpet av det neste året. Hvis det ikke skjedde, kunne myndighetene pågripe vedkommende og selge han eller hun som slave på nytt. Bet tilbyr seg å sende Mary på skole i Philadelphia, og Mary må ta farvel med sine foreldre. Moren ønsker nemlig å bli i Virginia, og Bet finner en løsning slik at det skal være mulig.

I Philadelphia får Bet snart en god venninne på skolen, og hun blir etterhvert introdusert for mennesker som arbeider for å få opphevet slaveriet, og mennesker som hjelper dem som ønsker å flykte fra sitt slaveåk. Årene som kommer blir svært dramatiske for Mary, men også lærerike. Hun er snart med på ting som kan koste henne livet om hun blir oppdaget.

Mary er en svært sterk kvinne som kler å bære en historie av dette formatet. Vi møter henne som ung pike i boken, og hun har en god utvikling gjennom den. Gradvis får hun mer og mer tro på seg selv, og egne evner. Hun viser mot, står opp for andre og kjemper for dem og det hun har kjært. Hun er sympatisk og en romankarakter man kommer under huden på, en man tror på.

Hele historien utspiller seg mot et historisk bakteppe som er skildret veldig autentisk. Forfatteren av boken har gjort en stor jobb på research-siden, og boken er meget lærerik. Vi får for eksempel høre om hva som skjedde da Lincoln kom til makten, om slaveopprør og borgerkrig.

Boken har en rolig og langsom oppbygging, og den er ikke en sidevender i ordets rette forstand. Likevel er historien i seg selv så interessant at du har lyst til å fortsette å lese selv om ikke spenningen er på topp hele veien.

Jeg merket meg også veldig ved språket. Jeg setter veldig pris på forfattere som gjør bruk av gammelmodige ord for å gi fortellingen atmosfære og et anstrøk av historisk autensitet. Det har Leveen gjort, og oversetter Monica Carlsen har gjort en flott jobb i å bringe dette språket til norsk. For en som elsker spesielle, gamle ord er det bare å plukke: "forhippen", "en vettvilling", "maskepiet" og udadelig er alle eksempler på slikt. Jeg elsker å komme over nyere bøker hvor jeg finner slike språklige godbiter.

En annen ting som er verdt å nevne, er at Mary Bowser faktisk har levd, og historien i denne boken er basert på det livet hun levde og de tingene hun opplevde. Det gjør boken enda mer fascinerende og interessant for meg.

Frihetens vinder er en sånn bok du synker ned i godstolen med, og som du bruker god tid på. Dette er ikke en lett og enkel dameroman, men en viktig historie om kampen mot urettferdighet og arbeidet for likeverd. Liker du historiske romaner som du lærer noe av, kan du trygt velge deg denne. Jeg tror blant annet den vil appellere til deg som likte Noen kjenner mitt navn av Lawrence Hill.

Telling Stories
Bøker og bokhyller
 Anthrofashion