Bokelskerinnen intervjuer: Inger Marie Spange

I dagsynes jeg det er veldig hyggelig å ønske Inger Marie Spange velkommen til bloggen min:
Foto: Øyvind Andersen
Inger Marie Spange er fra Moss, og hun bor også her i dag. Hun har en lang karriere innenfor markedsføring bak seg. Hun har vært annonsetegner i Dagbladet, arbeidet som Art Director, vært grafisk designer innenfor Aller Gruppen og virket som kreativ leder i firmaet RM Grafika. Nå arbeider hun som fagleder og interaksjosdesigner i et av Skandinavis største publiseringshus, 07.

I 2005 oppleve Inger Marie en hver forelders maretitt. Den ene sønnen hennes på 18 måneder døde i en drukningsulykke, hans tvillingbror overlevde. Denne opplevelsen ble senere nedskrevet i Inger Maries debutbok: Den hvite vinden, som utkom i 2009. Her ønsket hun å gi sorgen et ansikt, og kanskje hjelpe andre som hadde opplevd det samme som henne.

Denne våren gjør Inger Marie sin skjønnlitterære debut med krimromanen Grand Marine: 
I Grand Marine dør Asbjørn Grande i noe som kan synes som en drukningsulykke. Hans barnebarn, Ulla Grande, sørger over bestefaren men da hun finner hunden hans med det som tilsynelatende er et kulehull i hodet, begynner hun å undre på om ulykken virkelig var en ulykke. Flere er interessert i Grand Marine, selskapet som Asbjørn Grande drev, og Ulla vet ikke hvem hun kan stole på. 

Her kan du blant annet lese om hvordan Inger Marie fikk ideen til denne romanen, og hvilke andre bøker hun anbefaler at du leser denne påsken:

Du er aktuell med ny bok denne våren. Kan du fortelle kort hvordan du fikk ideen til denne romanen, og hvor lenge du har arbeidet med den?

Jeg har jobbet med manuset omtrent i tre år. Det har vært litt til og fra iom at jeg er i full jobb. Ideen datt ikke ned i hodet på meg, det var en langsom prosess hvor jeg tok for meg ulike temaer som jeg kunne tenke meg å skrive om, samtidig som jeg snakket med forskjellige mennesker om aktuelle temaer i dagens samfunn. Jeg visste tidlig at jeg ikke ville skrive en klassisk politiroman og at hovedpersonen skulle være kvinne.

Jeg ville også at boka skulle strekke seg utenfor norges grenser. Derfor penset jeg ganske tidlig inn på temaet industrispionasje. Norges oljeteknologiske kunnskap er noe av det fremste vi har og uten oljen ville samfunnet vårt mest sannsynlig sett helt annerledes ut. Derfor interesserte dette temaet meg.

Hva var det vanskeligste i arbeidet med denne romanen, og hva er du mest fornøyd med?

Det vanskeligste var å sette meg inn i temaer jeg ikke hadde noen basiskjennskap til fra før og få det til å virke troverdig. Samtidig var det veldig givende å snakke med mennesker som hadde en helt annen kunnskap enn meg og jeg likte å lese meg opp på selvdrevne undervannsroboter og alt det andre rare jeg måtte fordype meg i.

Underveis i skrivingen har jeg blitt veldig glad i Ulla Grande og hennes familie. Derfor er jeg svært fornøyd med å lagt ut noen ubesvarte spørsmål i hennes og bestefarens fortid, slik at jeg kan fortsette å skrive om henne. Aller mest er jeg stolt over å ha satt meg et skikkelig hårete mål (utgi en krim/thriller-bok) og ha gjennomført det.

Hva er den viktigste grunnen til at leserne skal plukke opp boken din?

Den viktigste grunnen er å bli kjent med Ulla Grande. Hun er en singel tobarnsmamma som strever med å få hverdagen til å gå opp. Men når tingene røyner på viser hun den virkelige styrken sin, handlekraften og viljen til å beskytte barna sine med alle midler. Gjennom henne ville jeg vise at mødre er sårbare når noe truer familien, men at kvinner ikke nødvendigvis forvandles til oppbløtte kluter i en krise. Det er altfor mange menn og for få kvinner som har den aktive rollen når det gjelder å løse konflikter. Jeg tror det bor en ekte hverdagsheltinne i oss alle og det ville jeg personifisere i Ulla Grande.

Foruten din egen bok, hvilke(n) krimbøker vil du anbefale å lese denne påsken? 

Robert Ludlum - Gåten Jason Bourne, en gammel klassiker som fortjener å bli tørket støv av igjen. Harlan Coben - I den skogen, en bok med et lunt tempo og psykologisk innsikt.
Torkil Damhaug - Se meg Medusa, velskrevet og spennende.
Mo Hayder - Ritualer, rå og kompromissløs.

Hva skal du lese selv denne påsken?

Jeg har flere krimbøker på lista som jeg håper å komme igjennom:
Kurt Aust - Hevnens alkymi.
Fred Vargas - Den tredje jomfru.
Lars Kepler - Hypnotisøren.
I tillegg til krimbøkene har jeg Tore Grønlien: Skorpionene, Torill Brekke: Drømmen om Amerika og Erik Grønner: Easy Raiders som står i kø og venter på å bli lest. Jeg elsker bøker, og leser de fleste sjangre. Jeg skulle gjerne hatt fulltidsjobb som bokleser kombinert med å være forfatter.

Tusen takk for at du tok deg tid til dette intervjuet, Inger Marie Spange. 

Hvis du er nysgjerrig på Grand Marine, kan du lese et utdrag fra boken her. Du finner også mer informasjon om boken og forfatteren på romanens facebookside her. Inger Marie er også aktiv på twitter og hun tar gjerne i mot lesere som venner på facebook her.


Labels: , , , , , ,