Ja - ord når man velger bøker

Jeg er sikkert ikke alene om å ha spesielle temaer eller settinger jeg ser etter når jeg velger bøker, eller ord som trigger lysten min til å kjøpe en spesiell bok. Såkalte "buzz - ord". Jeg velger å bruke rotnorske ord, og kaller dem heller Ja - ord.

Her er mine Ja - ord når jeg kikker på bøker:

* Handlingen foregår i victoriatidens England
Dette er en veldig sikker vinner for å få meg til å kjøpe en bok. Jeg har ikke tall på alle bøkene jeg har kjøpt opp igjennom årene som inneholder denne beskrivelsen. Jeg elsker å lese historier fra denne tidsepoken, og da først og fremst historier som foregår i London.



* Gotisk fortelling
Dette er også et stort Ja - ord for meg. Hvis det i tillegg kombineres med handling fra victoriatiden, er jeg svært lett å overbevise. Finnes det spøkelser i den samme fortellingen, ja så er jeg også henfallen til å plukke opp boken.



* Fremtidsdystopi
Dette er en av de største trendene innenfor ungdomslitteraturen internasjonalt for tiden, og jeg har lagt merke til at hovedvekten av de ungdomsbøkene jeg kjøper på engelsk er nettopp dystopier. Jeg foretrekker dystopier som kretser rundt en naturkatastrofe eller lignende.



*  Kriminalroman fra Bærum
Jeg synes det er noe helt spesielt ved det å lese krimromaner med handling fra stedet hvor jeg vokste opp. Hvis jeg ser at en krimroman har nettopp dette stedet med i fortellingen, er sjansene for at jeg kjøper boken veldig store.


* Journalistkrim
Da jeg utdannet meg til å bli journalist, var faktisk bøkene til Liza Marklund en stor inspirasjon. I etterkant har jeg fortsatt å like og å lese journalistkrim - bøker. Jeg synes det er spennende å lese om et miljø jeg selv er kjent med.

 * Stephen King
Enkelte bøker trenger bare et spesielt forfatternavn, uavhengig av handling, for at jeg plukker dem opp. Jeg kjøper alt Stephen King utgir, og det samme er tilfelle for en rekke andre forfattere som f.eks Unni Lindell. Tom Egeland, Karin Fossum etc

 * Mørk seriemorder - thriller
 Jeg har alltid vært fascinert av seriemordere og kriminologi, og jeg har fortært en stor mengde såkalte flyplass - thrillere i mitt liv. Felles for disse er at morderen ofte er nettopp en seriemorder. Hvis boken i tillegg markedsføres som mørk, er sjansene store for at jeg kjøper den.

* Riktig sitat/blurb på omslaget
Jeg innrømmer det glatt, jeg lar meg påvirke hvis det er rett person som er sitert på bokens omslag. Hvis jeg ser en flyplass - thriller som er anbefalt av Mo Hayder, kjøper jeg den nesten helt sikkert. Det samme hvis jeg ser en skrekkroman som er anbefalt av Stephen King. Ord som "pageturner" og vanskelig å legge fra seg" er også sitater som jeg går på ofte når jeg ser dem på en bok.



* Et vell av seksere på omslaget
Det er ikke uten grunn at forlagene pynter bokomslagene med terningkast 6 dersom boken har fått formidable kritikker. Når jeg ser et omslag av denne typen, blir jeg naturlig nok svært nysgjerrig på boken.


* Slavetidens USA, Tudortidens England, 2. verdenskrig, middelalderen
Dette er historiske epoker som, dersom jeg finner ut at en historisk roman omhandler en av disse, gjør at jeg ganske sikkert kjøper boken hvis handlingen virker spennende.


Som du ser er fristelsene mange, og det er derfor kanskje ikke så rart at jeg alltid sliter med å begrense bokkjøpene mine. Hvis disse Ja - ordene kombineres av et vakkert bokomslag, øker sjansene for kjøp fra min side ytterligere. I april har jeg forøvrig vært bemerkelsesverdig flink med den biten, å ikke kjøpe så mye bøker altså, men det skal jeg komme tilbake til i et senere innlegg.

Hva er dine Ja - ord når du ser på bøker, og vurderer om du skal kjøpe dem?

Labels: , , , , , , , , , , , , , ,