Tilbake til hverdagen

I dag er påskeferien over for mange, og det er tilbake til hverdagen. For mitt vedkommende har det vært hverdag det meste av påsken, med unntak av at min forlovede har hatt fri og vært hjemme sammen med meg. Jeg har stort sett brukt dagene på å arbeide, trene og har bakt inn litt lesetid på kvelden og på sengen. Jeg har ikke lest uhorvelig mye, faktisk har jeg ikke fullført en eneste bok. Det har litt sammenheng med at jeg leser flere bøker samtidig. Noen av dem er jeg snart ferdig med, men det er litt igjen.

Jeg har kost meg med Frihetens Vinder av Lois Leveen (Kommer ut i midten av april).
med Frihet og Fangenskap av Simona Ahrnstedt.
Jeg har lest litt videre i Game of Thrones av George R.R. Martin ...
og kommet omlag halvveis i The Lost Wife av Alyson Rickman.

Av krim har det blitt forsvinnende lite. Jeg har lest to kapitler i Jo Nesbøs Gjenferd, det er det hele.


Det har heller ikke blitt mye krim på TV. Det eneste jeg har sett er The Voice, som ikke akkurat kan klassifiseres som krim selv om det tidvis er spennende, og et par nyhetssendinger. Akkurat som vanlig med andre ord.

Jeg har spist favoritt-påskegodtet, som de heldigvis selger på Sandvika Storsenter, nemlig Cadbury Creme Egg og Cadbury Caramel Chocolate Egg:

Og jeg og forloveden har vært en tur på kino. Ikke overraskende så vi The Hunger Games. Jeg syntes at de hadde klart å filmatisere bøkene på en god måte. Jennifer Lawrence bar filmen godt og passet slik jeg hadde sett for meg Katniss. Josh Hutcherson som Peeta hadde en fin utvikling i sin rollefigur gjennom filmen.

Jeg var ikke helt tilhenger av bruken av håndholdt kamera, men mine innvendinger mot filmen er små. Jeg hadde en god filmopplevelse og felte også endel tårer, lettrørt som jeg er. Forloveden min hadde ikke lest bøkene på forhånd, så det var utrolig interessant å høre hva han syntes om filmen. Han har skrevet om den på bloggen sin her. Han har valgt å gi filmen 6 av 10 stjerner. Jeg bruker en skala fra 1 til 6 og ville nok gitt dem terningkast 4. Litt fordi jeg også følte at filmen brukte lang tid på å bygge seg opp og fordi jeg følte at de hadde tatt litt for lett på enkelte ting, blant annet forholdet Katniss hadde til Rue. Jeg følte ikke det like sterkt som det jeg gjorde da jeg leste boken.

Alt i alt en god påske.

Krim - og spenningsukene jeg hadde før påske viste seg også å være vellykket, så jeg kommer nok til å gjøre noe av det samme til neste år, med da med litt mer variasjon mellom intervjuer og bokanmeldelser. Jeg har ganske mange bokanmeldelser som nå må ut siden de har ventet et par uker. Jeg kommer nok også til å lage en liknende tema - uke ved en senere anledning, blant annet rundt Halloween, hvor det da blir fokus på skrekk og grøss.  Jeg synes det er moro å sette søkelys på en bestemt sjanger over en liten tidsperiode.

Ellers i påsken har HarperTeen endelig lastet opp traileren til Insurgent av Veronica Roth:




Det er også laget en egen trailer for det canadiske markedet:

Håper dere alle har hatt en super påske, og fått lest litt mer enn meg.

Labels: , , , , , , ,