Bokanmeldelse: Retribution, Jilliane Hoffman

Forlag: Penguin
Sideantall: 540 (Pocket)
Utgitt: Januar 2004
Sjanger:Thriller
Serie: C.J. Townsend #1
Kilde: Kjøpt
Verdt å vite: Dette er Hoffmans debutroman, og den ble en bestselger da den utkom. Boken har tidligere vært utgitt på norsk under tittelen Straff som fortjent.  En filmversjon er under utvikling.


At the heart of Retribution is C. J. Townsend, a brilliant state prosecutor in Miami well-known for keeping her cool while trying even the most horrific cases. The latest suspect is as base as they come: a vicious killer who savors cruelty and considers murder an art. Amid a maelstrom of media attention, C. J. has just begun to build her case when she is struck with a shattering personal blow connected to her past. Now everything will ride on her ability to hold herself together long enough to put the accused away forever

Super thriller

Retribution er en kjempegod debut og har nok vendinger og overraskelser i handlingen til å holde leseren på pinebenken helt til slutten.

Under studietiden blir Chloe Larsson utsatt for et forferdelig overfall som nesten krever livet hennes.  Flere år senere er hun en suksessrik aktor i Miami. Hun har forsøkt å legge fortiden bak seg, bruker delvis et annet navn og bor i en forholdsvis sikker leilighet. En sadistisk seriemorder kalt Cupid herjer, og da en mistenkt blir pågrepet får Chloe, eller C.J. Townsend som hun nå kaller seg, sitt livs overraskelse. Ansiktet hun stirrer inn i under fengslingsmøtet minner henne om den grusomme kvelden da hun nesten ble drept, og Chloe begynner å tenke på hevn.

Det er ingen hemmelighet at jeg er glad i såkalte flyplassthrillere, og gjerne dersom de omhandler en seriemorder. Denne boken leste jeg mye bra om, og bestemte meg derfor for å bestille den. Det angrer jeg ikke på. Den var veldig god, en drivende spennende thriller som jeg hadde vanskeligheter med å legge fra meg.

Boken har en temmelig intens start, og spenningen bare fortsetter. Det er få dødpunkter i handlingen, og forfatteren trekker stadig nye kort opp av hånden. Jeg var aldri helt sikker på hvordan alt egentlig hang sammen, selv når siste setning var lest følte jeg at det kanskje var noe mer der.

Karaktertegningen av Chloe er god, og Hoffman er flink til å gi liv til de ulike rollepersonene i fortellingen. Hun får det stadig til å gyse nedover leserens rygg. Hvis du ikke har sans for det makabre, må jeg advare om at boken har noen veldig ekle scener, men hvis du er glad i gjengse flyplassthrillere, kan du trygt plukke opp denne.

Boken tar også opp ulike temaer knyttet til straff og hevn. Er det greit å se bort i fra rettferdighet og anstendighet, om personen dette gjelder har begått grusomme ting ? Jeg fikk endel å tenke på og reflektere over mens jeg leste.

Rent originalt skiller ikke denne boken seg nevneverdig fra andre i samme sjanger, men det hadde jeg ikke noe problem med. Når jeg kjøper bøker av denne typen er det fordi jeg vet hva jeg får. Jeg liker at forfatteren holder seg godt innenfor sjangeren, at vi får dosen med spenning og litt rettssaldrama. Hoffman viser at hun behersker thrillersjangeren godt, og det skal bli spennende å bli kjent med enda flere bøker av henne. Jeg er allerede i gang med Hoffmans neste roman, Last Witness, og skal definitivt lese alt det andre hun har gitt ut også. Hvis du er på jakt etter en spennende thriller til terrassen eller stranden i sommer, er dette et godt valg.




Andre anmeldelser:
Book Chic City

The Mystery Reader
Words +Stuff
Mari har lest en annen bok av denne forfatteren, Pretty Little Things, og den omtalen finner du her.

Labels: , , , , , , , ,