Bokanmeldelse: Z, Max Brooks

Forlag: Vendetta
Sideantall: 393
Utgitt: Mai 2012
Originaltittel: World War Z
Sjanger: Skrekk, dystopi
Verdt å vite: Max Brooks er en amerikansk manusforfatter, og han er veldig interessert i zombier. Han debuterte med The Zombie Survival Guide i 2003, og kom med en oppfølger til denne i 2009. Z ble første gang utgitt i 2006, og skal bli storfilm med Brad Pitt i hovedrollen i 2013.

Det er bare ti år siden zombiekrigen nesten utryddet menneskeheten. Drevet av et ønske om å bevare historien til de overlevende, begir Max Brooks seg ut på en reise verden rundt, gjennom herjede land og ødelagte byer, for å kartlegge hvordan det hele begynte og for å forstå hvordan man kan hindre det i å skje igjen. Boka du nå holder i er basert på dyptpløyende intervjuer med de som overlevde og spilte en nøkkelroller i den ti år lange kampen om de udøde horder. Z er en fremragende prestasjon innen moderne amerikansk journalistikk, og fremstår som vår sivilisasjons kanskje fremste vitnesbyrd.

Medrivende hjernefødeJeg er ikke den som vanligvis plukker opp bøker som omhandler zombier, faktisk kan jeg bare huske å ha lest en eneste en de siste årene: Dearly, Departed som er en ungdomsroman. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å lese Max Brooks' bok heller, men etter å ha lest en temmelig laber omtale av boken fikk jeg faktisk lyst til å kjøpe den. Som sagt så gjort, og allerede på toget hjem stålsatte jeg meg, stakk nesen inn i boken og tok fatt.
Den går under mange navn: "krisen", mørkeårene", "den vandrende pesten", så vel som nyere og "hippere" titler som "verdenskrig z" eller "z krig én". Personlig misliker jeg dette siste tilnavnet da det antyder en uungåelig "z krig to". For meg vil det alltid være "zombiekrigen", og selv om mange ville protestere mot den vitenskapelige nøyaktigheten av ordet zombie, ville de slite med å finne en mer globalt akseptert betegnelse for skapningene som nesten forårsaket vår utryddelse.

Slik innleder Brooks boken som er en slags dokumentar om hvordan zombiene, som nevnt over, nesten tok over jorden fullstendig. Brooks har reist rundt og snakket med mennesker som var vitne til begivenhetene; fra vanlige mennesker, soldater, folk høyt oppe i styre og stell, astronauter m.m. Hver og en forteller de om hva de opplevde da zombiene bare ble flere og flere, og gjennom deres historier får vi innblikk i hvordan dette startet, hvordan menneskene forholdt seg til det som skjedde, og hva som senere hendte.

Jeg forventet meg fryktelig mye blod og gørr i boken, men ble overrasket over at det ikke var så mye av det. Det er noen temmelige makabre skildringer her og der, men det utgjør ikke hovedessensen i boken. Det er menneskene, ikke zombiene, som står i sentrum. Vi får lese historier om heltemot, om hvordan mennesker opptrer i en krisesituasjon. Vi får lese om desperate tider. Det er medrivende og spennende. I starten er det litt mange opplysninger, men når man glir inn i handlingen er boken vanskelig å legge fra seg.

Det som er mest skremmende med denne boken, er ikke de eksplisitte skildringene som nå og da opptrer, ei heller at det handler om zombier. Det er måten Brooks skildrer hvordan samfunnet fullstendig bryter sammen. Han forteller om hvordan menneskene slår tilbake, om hvordan de som sitter på toppen mer enn gjerne ofrer et stort antall menneskeliv om det kan tjene dem eller et større gode.
Monstrene som sto opp fra de døde, de er ingenting mot de monstrene vi bærer i våre hjerter.

Han skildrer kollaps av stater, om hva som kan skje når ustabile nasjoner og makthavere med atombomber bestemmer seg for å bruke de våpnene de har. Han forteller om hvordan enkelte land begynner å se på katastrofen som et gode:
En av delegatene fra det som ble kalt et "utviklingsland" før krigen, var ganske opphisset og mente at dette kanskje bare var den rettmessige straffen for å ha voldtatt og plyndret "offernasjonene" i sør. Kanskje de udøde kunne holde den hvite hegemonien så opptatt med sine egne problemer at resten av verden kunne få en sjanse til å utvikle seg "uten imperialistisk innblanding". Kanskje hadde de levende døde brakt med seg mer enn bare ødeleggelse til verden. Kanskje hadde de til syvende og sist brakt med seg rettferdighet for fremtiden.

Samfunnskritikken er nesten det mest skremmende med denne boken. Man får en følelse av at dette kan skje dersom en stor krise rammer, og man sitter hele tiden med følelsen av at man leser en dokumentar. Jeg satt og tenkte på at dersom noen graver denne boken ned i en tidskapsel, og våre etterkommere finner boken igjen om en fem hundre år frem i tid, kan de fort tro at dette faktisk har hendt - så realistisk er boken skrevet.
Jeg vet ikke om gode tider skaper gode menn, men jeg vet at de kan drepe dem.

Kapitlene er bygget opp med at Brooks sine intervjuobjekter snakker, og han skyter nå og da inn noen spørsmål. Vi møter et stort antall interessante karakterer fra alle land og samfunnslag. Gjennom måten de skildrer sine handlinger og sine reaksjoner på, blir vi også kjent med hvordan de er som mennesker. Det er et veldig godt grep.

Boken er som sagt skrevet i dokumentarformatet, og det fungerer overraskende godt. Brooks har også et godt grep om språket, det er tilpasset dokumentarformen, og det er flere fine sitater i boken. En ting jeg derimot ikke likte så godt var språkvasken av boken. Det er litt for mange skrivefeil, så forlaget kunne godt tatt enda en siste gjennomlesing før boken ble sendt i trykken.

Hvis du er interessert i samfunnet vi lever i og i samfunnskritikk, og i tillegg liker spenningsbøker, er dette en fin bok for deg. Ikke rynk på nesen og tenk at dette er en ekkel zombiebok, boken er som sagt så mye, mye mer enn det. Jeg hadde virkelig ikke trodd at jeg skulle like den så godt. Jeg er ikke glad i filmer som The Living Dead, og gikk til boken med labre forventninger, og tenkte at her ble det mye ekkelt. Jeg ble overrasket over hvor godt boken appellerte til meg. Jeg klarte ikke å legge den fra meg, den underholdt, var spennende og ga meg samtidig noe å tenke på. Hva mer kan man ønske seg?

Som jeg skrev over skal filmatiseringen av boken vises på kinoer over hele verden til neste år. Jeg er veldig spent på hvordan de skal løse historien filmatisk, men skal definitivt se filmen.

Her er en trailer for den kommende filmen:

Labels: , , , , ,