Bokelskerinnen intervjuer: Jerker Eriksson & Håkan Sundquist

I dag synes jeg det er kjempespennende å ønske Eriksson & Sundquist velkommen til bloggen min:
Foto: krakflickan.se
Jerker Eriksson er født og oppvokst i Gävle i Sverige, og bor i dag i Stockholm. Han har studert reklame og har gått på fotograf - studier, samt holdt flere utstillinger. Han har også befattet seg med litteraturvitenskap og biblioteks - og informasjonsvitenskap. Karrieren hans har vært bred. Han har blant annet jobbet som scenearbeider, kulturdokumentator, musikkprodusent, filmredigerer, fengslesbibliotekar og turnéleder.

Håkan Axlander Sundquist er født i Linkøping og vokste opp i Falun, Stockholm og Gävle. I likhet med Jerker er han også bosatt i Stockholm i dag. Han har tatt forberedende kunstutdannelse, og gått på skole for billedhuggere. Han har også holdt et femtitals utstillinger. I løpet av karrieren har han vært innom yrker som biblioteksassistent, skogsplanlegger, lydteknikker, maler, scenearbeider, filmredigerer, webdesigner og musiker. 

Håkan og Jerker ble kjent i Stockholm gjennom felles venner, og fant fort ut at de hadde mange felles interesser.En periode arbeidet Jerker med Håkans elektropunkband iloveyoubaby! En personlig krise som Håkan opplevde skulle danne kimen til krimtrilogien som er blitt genierklært i Sverige. Håkan skrev et stort antall sider i denne perioden, og viste senere teksten til Jerker som fortsatte på teksten.


I 2010 kom Kråkejenta ut i Sverige. Boken er første del i trilogien Victoria Bergmans svakhet. Kritikerne var rause med rosen, og har blant annet sagt at boken er "plagsomt velskrevet" og "på god vei til å bli et sentralt verk i svensk kriminallitteratur". I august 2011 kom roman nummer to, Hungerilden, ut i Sverige og dette året kom den siste boken Pythians anvisningar. Front forlag utga Kråkejenta på norsk i 2011, og i dag lanseres oppfølgeren Hungerilden:
I Hungerilden fortsetter historien fra forrige bok. Jeg vil ikke skrive mer enn det, for ikke å røpe noe for lesere som ikke har lest første bok enda.

Her kan du blant annet lese om hvordan de legger opp arbeidet rundt bøkene, og hvordan de føler det har vært å arbeide med et så mørkt materiale som det de presenterer i bøkene:

I dag lanseres som sagt Hungerilden på norsk. Hvordan fikk dere ideen til denne krimserien?

J & H:
Alla människor kommer någon gång till en punkt då man känner: Nu är det nog, nu orkar jag inte mer. En del stannar upp, ser på resultatet av ett antal års strävan och går in en depression. Andra finner sig i sitt öde, övertygar sig själva om att detta är det bästa, lurar sig själva och lever vidare i myten om det perfekta livet, och går in i en depression. Så när vi båda samtidigt kände oss oerhört svikna bestämde vi oss för att lura oss själva. Inte ge upp eller finna oss i vårt öde. Så istället skrev vi en bok, blottade oss och berättade om oss själva. Det gjorde ont men var värt varenda sekund. Allt i böckerna är sant. Allt i böckerna är påhitt.

Hva er årsaken til at dere ville ha nettopp en kvinne, Victoria Bergman, i hovedrollen i serien?

J & H:

En ren slump. Vi ser ingen skillnad på män och kvinnor. Vissa av karaktärerna var från början män som sedan blev kvinnor. Och vice versa. Vi utgår från att alla människor i grunden är lika, även när det kommer till ondska.

Hva har vært det vanskeligste i arbeidet med denne serien, og hva er dere mest fornøyd med?


J & H:

Vi är väldigt nöjda med språket. Att vi genomgående har hållit en ganska hög nivå i en genre som annars är mest känd för sitt dåliga språk. Det svåraste var att upprätthålla intresset för karaktärer som vi var less på. Att vi sedan lyckades göra åtminstone någon av dem intressant är vi ganska nöjda med. Det vi, till syvende och sist, är mest nöjda med är att vi lyckades berätta historien på det sätt som vi ville. Febrigt och fragmentariskt, men ändå begripligt.

Hvordan foregår skriveprosessen når dere er to som skriver bøkene?


J & H:

Vi tänker mycket. En av oss har en idé som vi sedan bollar mellan oss. Håkan är mycket för synopsis och står för de stora rörelserna, medan Jerker har förmågan att beskriva de små. Tillsammans hittar vi en helhet. Vi samtalar mycket. Nästan som terapi. Ibland är det Håkan som är patienten och Jerker psykologen. Ibland tvärtom. Vi skriver vartannat kapitel och korrigerar varandra tills ingen vet vem som har skrivit vad. Fungerar det så fungerar det. Avslutningsvis brukar vi läsa texten högt för att fixa till rytmen i språket.

Dere er begge interessert i kunst, og har bakgrunn fra musikk og produksjon. Hvordan preger bakgrunnen deres denne serien?

J & H:
När vi höll på med konst skapade vi en fiktiv musikscen där vi gjorde låtar och videor och skrev ner artisternas livsöden. Alla dog. Då förstod vi att vi tyckte om att hitta på berättelser tillsammans. Vi skriver dessutom korta snabba kapitel, influerade av punkens tempo. Vissa meningar återkommer, som ett mantra. Vi har, genom vår gemensamma musikaliska bakgrund, arbetat fram en estetisk form för vårt budskap. Kort, jävligt elakt och "på riktigt".

Det er ganske voldsomme, til dels groteske skildringer i bøkene. Hvordan har det vært å arbeide med et så mørkt stoff, og hva tenker dere om at stadig mer av kriminallitteraturen skildrer makabre forbrytelser og gjør dette til underholdning?


J & H:
Eftersom ingen av oss är särskilt bekväm i det traditionella skildrandet av verkligheten, vare sig i text, musik eller bild, ville vi utmana det etablerade. Vi börjar med verkligheten. Den är oftast alltför otäck. Vi fortsätter med text: Krim är en bra plattform för att berätta viktiga saker. Oavsett. Klippa och klistra. Hoppa i tiden. Korta intensiva känsloutlevelser. Verkligheten är alltid värre. Självklart är det tungt att skriva om ämnen som pedofili, självmord och mord, och i perioder måste vi lägga texten åt sidan.

Under intensiva skrivperioder brukar vi åka iväg och vara för oss själva. Vi är inga muntra killar då och det sociala livet blir lidande. Vi har hyrt lägenheter i Frankrike, Ukraina och Spanien. alltid länder där man talar språk vi inte förstår och gör att man känner sig utsatt och hudlös. Det är en bra förutsättning när man ska vända blicken inåt.

Dere har sagt at dere med serien har hatt et ønske om å sette fokus på hva som gjør at et offer blir en forbryter, hvorfor er dere opptatt av dette temaet?

J & H:
För oss är det uppenbart att den som gör någon jävligt illa, själv har farit jävligt illa.

Hvilke bøker og forfattere har inspirert dere mest?


H:
Jan Guillous förmåga att använda verkligheten och historien som fond för det fiktiva. En clowns åsikter av Heinrich Böll har betytt oerhört mycket för mig.

J:
Pär Lagerkvist skrev enkelt och kärnfullt, dessutom mycket vackert. Frukost på Tiffany's (Truman Capote) glömmer jag aldrig; stämningen i den boken är speciell. Annars är också jag hängivet Böll-fan.

Siste boken i serien er ute i Sverige nå, planlegger dere å skrive andre krimbøker, og eksisterer det planer om å filmatisere denne trilogien?

J & H:
Vi har precis bytt förlag och ska nu ge ut böcker på Ordfront Förlag. Vi arbetar för fullt på en fjärde roman som ska komma ut våren 2013 och vi har korta synopsis till fler kriminalromaner. Vad gäller film pågår förhandlingar för fullt, men vi är belagda med munkavle.

Er det noe dere har lyst til å legge til?

J & H:
Vi tycker att det är dags att vi får komma till Oslo.

Tusen takk for at dere tok dere tid til dette intervjuet, Jerker Eriksson & Håkan Sundquist. 

Serien Victoria Bergmans svakhet har som sagt fått fantastiske tilbakemeldinger av flere svenske anmeldere. Enkelte har sammenliknet bøkene med dem til Lars Kepler og Stieg Larsson. Bøkene er bygget opp av korte kapitler, ofte med spennende cliffhangere på slutten, som gjør dem til skikkelige sidevendere.  Rettighetene til bøkene er solgt til flere land, blant annet Danmark, Frankrike og Nederland. Forfatternes hjemmeside finner du her.  Du kan også lese intervju med forfatterne her. 

Her kan du se trailere for de to første bøkene i serien:


Labels: , , , , , , ,