En måned er over...

og det er tid for oppsummering for August.  Lesehastigheten min har tatt seg noe opp siden forrige måned, og jeg er i godt driv igjen.

En av tingene som har gjort at jeg har fått tilbake leselysten er at jeg i større grad leser bøker jeg har lyst til å lese der og da, ikke bøker jeg føler jeg må lese. Det er noe jeg kommer til å fortsette med. Jeg holder blant på med en svensk debutkrim, Springfloden, og den er så langt veldig god. Jeg koser meg også med Jakthundene av Jørn Lier Horst. En skikkelig sidevender!


Hvis jeg ikke har regnet helt feil tror jeg at jeg landet på åtte leste bøker totalt i august. Tradisjonen tro leser jeg flere bøker samtidig, så jeg har vært borti flere enn åtte. På sengen leser jeg the Stand av Stephen King. Tatt i betraktning at boken er på nærmere 1300 sider tar det nok en stund før jeg er ferdig med den, men jeg liker den veldig godt. Dette er gode, gamle Stephen King i toppslag.

August ble også måneden hvor jeg oppdaget dokumentarer igjen. Hvis man ser bort fra bøker lest i forbindelse med skrivingen min, leser jeg alt for lite sakprosa. Det skal jeg gjøre noe med. I september planlegger jeg blant annet å lese Tilfellet Thomas Quick, I krig og kjærlighet, Se hva som skjedde - Historien om TV2 og boken Thor Heyerdahl skrev om Kon-Tiki ekspedisjonen.

Jeg har også planer om å starte på Varg Veum - serien av Gunnar Staalesen. Etter mye om og med fikk jeg takk i Bukken til havresekken på en bruktbokhandel, det er bok nummer en i serien og den var utsolgt fra forlaget da jeg forsøkte å bestille den. Ser veldig frem til denne serien. Jeg skal også lese litt anmeldereksemplarer. Noen flere konkrete planer legger jeg ikke.

Jeg skal også forsøke å holde igjen litt på bokkjøpene. Man vet man kjøper mye bøker når naboene begynner å kommentere at man får så mange pakker i posten ...Dog er jeg blitt flink til å gi bort bøker de siste månedene, slik at det er mer plass i hyllene.

Når det gjelder bokkjøp slo jeg meg skikkelig løs. Jeg har kjøpt hele serien om Varg Veum av Gunnar Staalesen. Jeg fant de fleste titlene i superbillige pocketutgaver, enkelte kostet bare 20 kroner, under Norli bokfestival. Det tilbudet kunne jeg ikke la gå fra meg. Jeg har tenkt å lese bøkene i kronologisk rekkefølge, og ser frem til å bli kjent med en ny krimhelt.

Andre bøker som jeg har kjøpt i august:

Emmas Avec
Håndbok i selvforsvar (har alt skrevet om boken her.)
Se hva som skjedde, historien om TV2
Åndejegerne
Svart regn
Samuel Sekel og flukten til Paris
Tak over Teheran (måtte ha den etter Rose-Maries fantastiske bloggomtale)
Det gule huset
Wildflower Hill (Het Der drømmene møtes tidligere)
Thor Heyerdahl: Kon-Tiki ekspedisjonen

Jeg har også foretatt flere spennende intervjuer med aktuelle forfattere, og disse kan dere lese fremover på bloggen.


Også må jeg ikke glemme at jeg har møtt flere flotte bokbloggere igjen da vi har planlagt treffet under Oslo bokfestival. September kommer til å bli en fantastisk måned på mange vis. Jeg gleder meg! Oversikt over bøker som utkommer i september kommer forøvrig snart.

Ønsker dere en fin lesemåned!

Labels: , , , , , , , , , ,