Bokanmeldelse: Avsporet, Michael Katz Krefeld

Forlag: Schibsted
Sideantall: 368
Utgitt: August 2014
Kilde: Forhåndseksemplar
Verdt å vite: Michael Katz Krefeld er en av Danmarks bestselgende krimforfattere. Han har skrevet fire krimromaner siden debuten, og fikk Glassnøkkelen i 2012. Hans debut, Før stormen, har tidligere vært utgitt på norsk hos Aschehoug. Avsporet, hans nyeste roman, er solgt til 18 land og kommer ut på Schibsted. Oppfølgeren kommer på dansk denne høsten, og forfatteren har sagt at han planlegger hele 11 bøker i Ravn-serien. Forfatterens hjemmeside finner du her.

Ny krimserie

Jeg har hatt en liten periode med manglende leselyst, og tenkte at denne krimmen kanskje ville være det som skulle til for å få opp gløden igjen. Selv om forfatteren har vært utgitt på norsk tidligere, kjente jeg verken til ham eller noen av bøkene hans.

I Avsporet blir vi kjent med kriminalbetjent Thomas Ravnsholdt (Ravn) som arbeider ved en spesialenhet i dansk politi i København. Når boken går i gang er han imidlertid sykemeldt og gjør sitt beste for å drikke seg i hjel. Han sliter fortsatt med ettervirkningene etter at han fant sine kone drept i deres hjem. Da han blir kontaktet med forespørsel om hjelp til å finne en ung, savnet kvinne, er han skeptisk. Han lar seg likevel engasjere, og sporene leder ham til Stockholms underverden. I Stockholm går det dessuten en seriemorder løs, en som stopper ut ofrene sine og etterlater dem på byens søppelfyllinger.

Avsporet fortelles gjennom flere synsvinkler. Vi følger historien til prostituerte Masja, som blir solgt til en hallik for at kjæresten hennes skal dekke spillegjelden sin. Salget innebærer starten på et helvete for kvinnen, og det eneste som holder henne oppe er håpet om at hun en dag kanskje skal få se moren sin igjen. Vi følger også historien til en ung gutt og hans familie på slutten av 1970-tallet i Sverige, og den siste synsvinkelen står naturligvis Ravn selv for.

Historien er fortalt i en ganske effektivt språk. Det er imidlertid noe forskjell på språket mellom de ulike kapitlene. Delene med Ravn er de aller svakeste. Her er det lite skildringer sammenliknet med Masjas kapitler, som er de som fenger mest og er best skrevet.  Kapitlene i seg selv er forøvrig relativt korte, og sidene vendes raskt. For meg var dette akkurat en slik bok jeg trengte for å komme inn i lesingen igjen.

Avsporet er tidvis spennende, og har en historie og et budskap som delvis engasjerer. Katz Krefeld er ikke den første krimforfatteren som setter søkelys på trafficking og prostitusjon. Her i Norge kunne vi for eksempel lese om dette i Sidsel Dalens Riverton-nominerte 21 dager. Selv om Katz Krefeld ikke tilfører sjangeren noe nytt, behandler han likevel temaet på en god og direkte måte. Det er tydelig at han har satt seg godt inn i omfanget av prostitusjon og trafficking i Sverige i dag, og han har sterke meninger om dette, og om loven mot kjøp av sex.

Selve krimhistorien og bokens helt, Ravn, er som jeg skrev bokens svakere deler. Ravn er en karakter som nok vil bli interessant bare han får satt seg litt mer hos leserne, og vi får kommet litt mer i dybden på ham. I denne boken må han finne seg i å stå i skyggen til Masja. Ravn har noe litt Harry Hole - aktig over seg. En litt ensom ulv som tar opp kampen mot urettferdighet helt på egen hånd, og ikke gir seg selv om han står overfor farlige hindringer. Krimplottet i romanen er helt ok, men ikke det mest spennende. Jeg lurte innimellom på om boken ville blitt mye bedre om forfatteren hadde kuttet ut akkurat det, og heller fokusert på Masja og hennes historie. Det gir mer enn nok spenning og handling til en hel roman, fremfor at seriemorder-plottet blir noe halvveis og ikke like spennende som det kanskje kunne ha vært.

Det er tydelig at det også er planlagt en oppfølger, og at spørsmålet om hvem som drepte Ravns kone vil bli sentralt i fremtidige bøker.

Avsporet er en helt grei tidtrøyte som er fort lest, og som fungerer bra som samfunnsaktuell underholdningskrim hvis man ser bort fra bokens svakheter. Det er ikke en krim som skiller seg veldig ut blant annen skandinavisk krim.