Bokanmeldelse: One Kick, Chelsea Cain

Forlag: Simon & Schuster
Sideantall: 306
Utgitt: August 2014
Kilde: Leseeksemplar
Verdt å vite: Chelsea Cain debuterte med Hjerterått i 2007, den første boken hvor vi møter seriemorder Gretchen Lowell og etterforsker Archie Sheridan. Siden da har hun skrevet 6 bøker i denne serien. Tanken er å alternere mellom å skrive på den serien, og å skrive på den nye hvorav første bok utkom nå i august. Skaperen av Dexter planlegger forøvrig en ny tv-serie basert på bøkene om Kick Lannigan. Aschehoug utgir Cains bøker i Norge.

Psykologisk og spennende

Med One Kick har Chelsea Cain tatt et stort skritt opp som forfatter. Boken er blant de beste hun har skrevet til nå.

Kick Lannigan var syv år gammel da hun ble kidnappet fra sin familie av en pedofil mann. I årene hun levde sammen med sin kidnapper, lærte Kick egenskaper som få unge piker kan. Hun ble ekspert på å dirke opp håndjern og låser, kan lage bomber og rømme fra de mest umulige situasjoner. Alt dette egenskaper hennes kidnapper lærte henne. Etter hvert blir Kick reddet av FBI, og da bokens hovedhandling tar til er hun 21 år og bruker fortsatt mye tid på å perfeksjonere seg innen aktiviteter som kampsport, pistolskyting, knivkamp og flukt. Ingen skal få gjøre henne til et offer igjen.

Overlevelse er ikke det eneste Kick bruker tiden sin på. Hun følger også nøye med hver gang et lite barn forsvinner, og håper at hun kan bidra til å finne ungen. Da en liten gutt og pike blir borte, blir Kick spesielt engasjert. Snart blir hun kontaktet av en mystisk og rik mann som kaller seg Bishop. Han tror Kick har det som skal til for å finne de forsvunne barna. Under letingen må Kick konfrontere demoner fra sin egen fortid.

Det krever en del av en forfatter som bestemmer seg for å skrive om temaer som barneporno og pedofili, og med tanke på de bøkene Cain har skrevet tidligere er det lett å bli skeptisk. Hun har veltet seg i sadisme og hjerterå beskrivelser av Lowells bedrifter. I denne boken er Cains skrivestil nesten ikke til å kjenne igjen. Hun har latt de direkte skildringene ligge, og antyder mer enn hun beskriver,  spesielt når det gjelder det Kick har opplevd. Ikke bare gjør det at man unngår noe av sjokkeffekten, men det skaper også et par spørsmål underveis hos leseren.

Der jeg kjenner igjen Cain fra tidligere bøker, så er det i hennes måte å skape en sidevendende historie på. Hun er god på spenningsoppbygging, på å porsjonere ut ledetråder og overraskelser underveis. Kapitlene er korte, og det er lite dødpunkter. Dette er en type bok man lett leser ut på en kveld.

Et annet tilbakevendende tema hos Cain er relasjonen mellom offer og overgriper. I bøkene om Gretchen og Archie blir dette viet mye plass, og i One Kick er det relasjonen Kick har til Mel, mannen som kidnappet henne. Ting som Stockholmsyndromet er lett å tenke på. I likhet med de forannevnte bøkene er uansett dette en relasjon som gir boken en nifs undertone.

En annen av Cains styrker er karaktertegningene, og hennes evne til å beskrive menneskelig psykologi. Kick Lannigan er en heltinne det skal bli svært interessant å følge med videre. Cain lar oss bli kjent med henne lag for lag, og hun gjør en formidabel jobb med å skildre en ung kvinne som har gått gjennom traumatiske opplevelser og forsøker å stå på egne bein etterpå. Kick fremstår som svært troverdig og på samme tid veldig menneskelig. Likevel, når det kommer til talentene hennes for å overleve, får hun av og til mer et preg av superheltinne. Ivrige krimlesere vil kunne trekke assosiasjoner til Lisbeth Salander. For min egen del fikk jeg også assosiasjoner til flere av karakterene i Gillian Flynns tidligere bøker.  Forholdet mellom Kick og Bishop er også godt tegnet. Han er en mann som skjuler mye, og det skaper ekstra spenning i boken.

Jeg nevnte troverdighet. På det psykologiske plan er boken troverdig, men når det kommer til Bishop og hans kontakter er det et par elementer jeg hadde vanskelig for å svelge. Jeg skal ikke si mer for ikke å røpe for mye av handlingen. Uansett er ikke dette en så stor greie at det ødelegger for leseopplevelsen.

One Kick handler om overlevelse og hvor mye et menneske kan tåle. Det er en bok om indre demoner og om søken etter rettferdighet.

Tittelen One Kick har forøvrig flere betydninger: Det kan hentyde på at det ikke finnes noen som Kick, at man bare får en sjanse til å overleve/komme seg unna, samt at begrepet også er brukt innen kampsport.

One Kick er en godt skrevet, medrivende og psykologisk interessant thriller. Jeg tror dette er boken som vil ta Cain ut til enda større lesermasser. Jeg fant meg i hvert fall i å være hele oppslukt mens jeg leste.

Labels: , , , , , , , , , ,