Bøker jeg gleder meg til denne våren

Bokvåren er i gang. 2015 - utgivelsene har allerede begynt å dukke opp i bokhandlerne. I november brukte jeg endel tid på å gå gjennom forlagenes vårkataloger for å skrive saker for Bok og Samfunn og BOK365. Du finner bokvårens oversikter her:

Vårens norske krimbøker
Vårens utenlandske krimbøker
Vårens norske romaner
Vårens utenlandske romaner
Vårens norske barn-og ungdomsromaner
Vårens utenlandske barne-og ungdomsromaner

Jeg har allerede sett meg ut flere bøker jeg ønsker å prioritere. Norske utgivelser står selvsagt øverst, siden jeg vil ha endel å velge mellom når det atter er tid for å nominere til Bokbloggerprisen, men det er også flere utenlandske titler jeg er spent på.

Blant de norske romanene er jeg alt i gang med Det frosten tok av Kari Nygaard, en historisk roman fra Østerdalen på 1800-tallet. Jeg leste Nygaards debut, og synes det er spennende å se hvordan hun har utviklet seg siden da. Jeg er også kjempespent på Lajla Rolstads Ulveøya. Den stiller i en litt annen sjanger enn hennes fantastiske debut Nekronauten, siden årets er en erindringsroman. Spent er jeg også på Sivert N. Nesbøs andre bok Som eit barn. Hans 2013 - debut Skårgangar var den aller beste boken jeg leste det året.




Jeg har også bestemt meg for at 2015 skal bli året da jeg gjør meg kjent med forfatterskapet til Benedicte Meyer Kroneberg. Line og Silje har snakket så varmt om bøkene hennes lenge, og siden Kroneberg kommer med sin fjerde roman i år, I beste mening, tar jeg det som et påskudd til å bli kjent med titlene hennes. Tiril Broch Aakre går fra å skrive dikt til å utgi sin første roman, og jeg synes alltid det er spennende med poeter som gjør romanforfattere av seg. Redd barna står derfor på leselisten min. Morten Øens Tellemarck har også gjort meg nysgjerrig.




Blant debutantene er jeg særlig spent på Maria Navarro Skarangers Bare utlendinger har lukka gardiner, som skal være skrevet i et muntlig språk. Jeg er også nysgjerrig på Leonard Ibsens Jar, som skal være en veldig selvutleverende roman.  Bjørn Vatnes Slik skal vi velge våre ofre synes jeg også virker interessant i lys av min interesse for sosiale medier. Her handler det blant annet om en far som driver en hatblogg på nett. Beathe A. Stokmos Poetens hjerte har også fanget oppmerksomheten min.

Flere av de utenlandske titlene har jeg alt på engelsk. Anthony Doerrs All the Light We Cannot See har fått fantastisk omtale hos Har du lest, og jeg har hatt planer om å begynne på den lenge. Kent Wascoms The Blood of Heaven plukket jeg med meg fra Book Expo America i 2013, men jeg har ikke begynt på den enda. Nic Pizzolattos Galveston kjøpte jeg i fjor, før jeg visste at boken skulle komme ut på norsk denne våren. Jeg har også Joakim Zanders debut Svømmeren stående i hyllen i svensk utgave, i likhet med Den usynlige mannen fra Salem av Christoffer Carlsson. Elizabeth Littles Dear Daughter, Rosamund Luptons Sister, Louise Doughtys Apple Tree Yard og E. C. Healys Elizabeth is Missing er også bøker som jeg har hatt i hyllen i lengre tid og som utkommer på norsk denne våren. En god grunn til å lese dem.

Ellers er jeg kjempespent på Forlaget Oktobers store satsing Biene av Laline Paull. Når romanen sammenliknes med verk av Margaret Atwood er det god grunn til å stifte nærmere bekjentskap med den. Kim Leines Avgrunnen er jeg også interessert i å lese, og jeg skal selvsagt ha med meg Det blå lyset mellom himmel og hav av Susan Abulhawa siden Morgen i Jenin gjorde et slikt stort inntrykk på meg. Iona Greys Brevet til Stella og Lucey Foleys roman, som ikke har fått norsk tittel enda, er også bøker jeg er spent på. Dessuten har jeg en "greie" for romaner fra sørstatene og har lyst til å få med meg Vida og miss Hazel av Jonathan Odell, som forøvrig skrev den veldig fine Helbredelsen, og Sommerstorm av Vanessa Lafaye. Dea Brøvig er norsk, men bosatt i England hvor hennes debut utkom i fjor. Siste båt hjem heter den, og det er også en tittel jeg ser frem til å lese.



Blant de norske krimtitlene ser jeg frem til Judaskysset av Eirik Husby Sæther, Skamtegnet av Helge K. Fauskanger, Nattvandreren av Tore Aurstad og Carina Westberg, Wienerbrorskapet av Ingar Johnsrud, og debutantene Jan Boris Stene, Ingebjørg Holm og Per Arne Totland. Jeg har også lyst til å lese meg ajour på titlene til Eystein Hanssen. Ørjan N. Karlsson og Lene Lauritzen Kjølner, slik at jeg kanskje kan få lest deres nye utgivelser i løpet av året.




Labels: , , , , , , , , , , , , , ,