Disse 10 norske romanene bør du lese i høst... det skal jeg.

Denne uken starter de norske forlagene med pressekonferanser hvor de presenterer høstlisten sin. Listene er fulle av spennende titler, kjente forfattere og interessante debutanter. Hvis du ønsker den fulle oversikten over hva som kommer, kan du sjekke ut mine poster på romaner og krim hos BOK365 her. I dette innlegget har jeg plukket ut de ti titlene som jeg mener du bør sjekke ut denne høsten, titler jeg også skal prioritere å lese selv.


Maja Lunde: Bienes historie (Aschehoug)
Dette er Lundes debut for voksne, og det har vært buzzet om den i flere aviser i sommer fordi den ble forhåndssolgt til 7 land før lanseringen i august. Anmelderne har så langt hentet frem høye terningskast og flotte ord. Jeg leser den akkurat nå, og liker den godt så langt.

Birger Emanuelsen: Historien om et godt menneske (Tiden)
Birger Emmanuelsen har fått svært god mottakelse for sine to foregående bøker, og han er blitt tildelt flere priser. I den nye romanen skriver han om en kulturjournalist som plagierer sitater - en bok som er blitt høyst aktuell tatt i betraktning sommerens avsløringer fra norsk presse her hjemme.

Marit Eikemo: Alt inkludert (Samlaget)
Dette er Marit Eikemos fjerde roman, og her tegner hun i følge forlaget et skarpt bilde av Norge av i dag. Forfatterskapet hennes har blitt kalt "oppsiktsvekkende", og boken er en av satsingene til Samlaget denne høsten.

Sigrun Slapgard: Maleren (Cappelen Damm)
Sigrun Slapgard har utgitt flere romaner på nynorsk. Denne er på bokmål, og handler om forholdet mellom Sigrid Undset og maleren Anders Castus Svarstad. Denne relasjonen inspirerte visstnok Kristin Lavransdatter. Slapgard har tidligere skrevet biografi om Undset.

Kari F Brænne: Himmelfall (Aschehoug)
Jeg likte Brænnes forrige bok, Under de dype skyggene av løvtunge trær, kjempegodt og har ventet på nytt fra henne. I Himmelfall har hun basert seg på en stor, historisk myte: overlevde tsardatteren Anastasia massaskren på hennes familie?

Christer Mjåset: Det er du som er Bobby Fischer (Kagge)
Mjåset har tidligere utgitt på Gyldendal, og bøkene hans har fått fine anmeldelser. Denne boken er den første han skriver utenom legemiljøet. En mann tenker tilbake på en tragisk hendelse fra barndommen.

Pål Gerhard Olsen: Bålet (Gyldendal)
I likhet med Mjåsets roman tar også denne romanen for seg mørke hemmeligheter i fortiden, nærmere bestemt fra en russefeiring i 1981. Olsen er litteraturkritiker i Aftenposten, og har skrevet en lang rekke romaner tidligere - også krim. Jeg er veldig spent på denne romanen.

Roskva Koritzinsky: Flammen og mørket (Aschehoug)
Koritzinsky fikk fantastike kritikker for sin debut, en novellesamling, og hun spås en lysende, litterær karriere. Nå har hun skrevet en roman som handler om en filmkritiker som tar for seg selvmordet til en filmskaper. Måten forlaget beskriver romanens oppbygging gir meg assosiasjoner til Nattfilm av Marisha Pessl. Den norske romanen jeg gleder meg aller mest til denne høsten.

Leonard Ibsen: Jar (Tiden)
Norske forfattere er glade i å skrive biografisk, og i denne debutromanen tar også Ibsen utgangspunkt i sitt eget liv. Forlaget hevder at dette er en av de mest selvutleverende norske romanene på lenge, i så måte blir boken interessant å sjekke ut.

Christelle Ravneberget: Jeg gidder ikke leve uten deg (Aschehoug)

Nok en debut, denne er fra et Oslo før røykeloven kom. Jeg bodde også i Oslo på den tiden og det faktum koblet med at jeg synes forfatteren virker som en skikkelig kul kvinne med snert i replikken, og at jeg har lyst til å lese en litt mørkere kjærlighetshistorie, gjør at jeg ser frem til denne romanen.

Det kan også være verdt å sjekke ut utgivelser fra Ketil Bjørnstad, Lars Saabye Christensen, Jan Kjærstad, Linn Ullmann, Karl Ove Knausgård, Beate Grimsrud, Edvard Hoem, Johan Harstad og Liv Køltzow - for å nevne flere av de store navnene som er romanaktuelle i høst. I tillegg kommer Bokbloggerpris-nominerte Ida Hegazi Høyer med en ny roman, også et navn som er verdt å sjekke ut. Jeg er forøvrig verken sponset av Aschehoug eller Tiden selv om deres romaner dominerer listen min. Aschehoug har rett og slett en utrolig sterk høstliste jeg kunne nevnt enda flere titler fra, og Tiden har som regel alltid god kvalitet på sine utgivelser.





Labels: , , , , , , , , ,