Påskekrim: disse krimbøkene bør du lese

Påsken er i gang, og for mange betyr det krim i bokform. Denne våren har gitt oss veldig mange gode krimtitler så krimelskerne har nok å velge blant når det skal finnes bok til påskekosen.

De siste månedene har jeg lest meg gjennom masse krim, og flere av bøkene har jeg anmeldt i VGs store påskekrimguide som du finner her.  Sammen med krimanmelder Sindre Hovdenak snakker jeg også om påskekrim i VGs bokpodcast her. 

I dag deler jeg ti påskekrimtips hos BOK365, og blant titlene jeg anbefaler finner du disse:




Tove Alsterdal er den første boken jeg har anmeldt til terningkast 6 i VG. Ingen vei tilbake er en av vårens beste krimbøker: en politisk thriller og et familiedrama som er imponerende godt satt sammen.

Rekviem av Øystein Wiik er også et godt valg til påskespenningen. Wiik er en av våre fremste spenningsforfattere, og denne thrilleren har alt et krimhjerte kan begjære: spenning, uhygge, action og litt humør attpåtil. Boken utkom høsten 2015, men er så god at den bør med på årets påskelesningslister.

Den gjenfødte morderen er også en veldig spennende krimbok som samtidig er godt skrevet og evner å reflektere. Jeg slukte den på en kveld.

Min søsters grav er skrevet av Robert Dugoni. Han er kanskje et ukjent navn for mange nordmenn, men i USA sees han på som John Grishams arvtaker og han har solgt godt hos Amazon. Boken er en rettslig thriller som fort leses ut på en kveld.

Peter Swanson, en av vårens anmelderfavoritter med De som fortjener det, må heller ikke glemmes. Jeg hadde vanskeligheter med å legge vekk denne mørke historien om to mennesker som møtes i en flyplassbar og inngår en svært spesiell avtale.

God påskekrimlesing alle sammen.

Labels: , , , , , , , , , , , ,