De fem beste bøkene jeg har lest

Beate har oppfordret medlemmene på bokelskere til å liste opp de fem beste bøkene vi gjerne vil ha med på listen over verdens beste bøker, resultatet vil senere bli presentert i en liste på bloggen hennes, ”Beate blogger om bøker”.

De fem beste bøkene jeg har lest hittil er:


1. Fluenes Herre av William Golding
En roman om en gjeng gutter strandet på en øde øy. Boken er full av konflikter og motsetninger, handler om gruppepsykologi og hva mennesker er villige til å gjøre for ikke å skille seg ut. Den er urovekkende og nifs og like aktuell i dag som da den ble skrevet i 1954.


2. Stormfulle Høyder av Emily Brontë
Denne romanen ble utgitt i 1847 og handler om kjærlighet, fortapelse, maktbegjær, besettelse og moral. Sentralt står Catherine og Heathcliff. Det er en dyster roman, men likevel en flott leseropplevelse jeg anbefaler på det varmeste.


3. Oliver Twist av Charles Dickens
Fortellingen om Oliver som vokser opp på en miserabelt barnehjem og senere rømmer og kommer i kontakt med lommetyvene i London er blitt en klassiker. Det er en fortelling full av spenning, eventyr, sorg og gleder og kampen mellom det gode og det onde. Den viser også de enorme forskjellene mellom overklassen og de fattige i England på 1800-tallet. Boken er like god om man leser den som barn eller voksen.

4. Ti små negerbarn av Agatha Christie
Fru Christie var en av de første krimforfatterne som fengslet meg, og hennes bøker står fortsatt i en klasse for seg. Dette er, etter min mening, den beste boken hennes. Ti mennesker er samlet på en øde øy og snart begynner de å dø, en etter en. Boken er et mesterverk, med en svært så finurlig intrige og spenning fra første til siste side. Etter at det ikke lenger er ok å si neger, er tittelen på norsk endret til "Og dermed var det ingen".

5. Victoria av Knut Hamsun
En av Hamsuns mest populære bøker, som handler om det umulige forholdet mellom Victoria og møllerens sønn Johannes. Det er en svært romantisk bok som rørte meg da jeg leste den i tenårene.


Det er mange andre bøker jeg gjerne skulle hatt med på listen, men dette er noen av de fem bøkene som har gjort størst inntrykk på meg. Oppfordrer alle til å ta seg en tur innom den interessante bloggen til Beate og liste opp sine fem bokfavoritter.