Herlig nostalgi

Jeg er en av dem som vokste opp på 80 - tallet. Tiåret hvor kreppetangen og den lilla leppestiften var et like vanlig innslag på pikerommene, som plakater av Morten Harket og Limahl. Mang en gang har jeg og venninnene mimret om det herlige tiåret.

Vega Forlag har tatt denne mimringen til nye dimensjoner. I sin "barndomsserie", som består av bøker som skildrer oppveksten på 50 -, 60-, 70- og 80-tallet, gir de et innblikk i hvordan det var å vokse opp på denne tiden. Det er oversikt over de mest populære lekene, godteriet, eksempler på hvordan man feiret bursdagene sine, lister over populære artister og låter, klær og farsotter. Kjendiser skriver om sine minner fra de ulike tiårene og bøkene er krydret med sitater fra andre mennesker som vokste opp i de decenniumene.

Jeg har konsentrert meg om barndom på 70 - tallet og barndom på 80 - tallet, som begge er skrevet av Kristin von Hirsch, og storkoste meg mens jeg leste gjennom bøkene.






De er lettleste og akkurat så nostalgiske som de virker fra permen. Det er heller ingen tvil om at de har gjort det godt i butikkene, bøkene jeg har skaffet meg er 6.opplag.

De kan anbefales både for dem som ønsker seg en tur nedover nostalgiens gate, eller for dem som gjerne vil vite hvordan det var å vokse opp på en annen tid.

Labels: