Herlig Harry Hole

Jeg er en av dem som har ligget langt etter når det kommer til Jo Nesbø sine bøker. Inntil i år hadde jeg ikke lest en eneste av dem. For noen måneder siden plukket jeg opp "Flaggermusmannen", men syntes ikke den var så storveis. "Kakkerlakkene" som jeg akkurat har lest derimot..., jeg kan starte med å si at jeg forstår hvorfor Nesbø selger i bøtter og spann av bøkene sine.



For å ta det korte synopsiset først: I "Kakkerlakkene" er den norsk ambassadøren i Thailand blitt myrdet. Liket blir funnet på et motell som er velkjent for sin prostitusjonsvirksomhet, og ambassademiljøet samt politiet i Oslo er innstilte på å få drapet diskret undersøkt uten at det skal skapes noen skandaler. Harry Hole overtales til å ta jobben, flys ned til Bangkok og finner snart ut at i det norske ambassamiljøet er det mye som ikke tåler dagens lys.

"en nummer - to - roman som går forgjengeren en høy gang" skrev anmeldelser i Dagsavisen da "Kakkerlakkene" utkom i 1998, og jeg er svært enig. For det første er boken godt skrevet, har et friskt språk og jeg elsker Nesbøs observasjoner av mennesker og miljø sett gjennom øynene til Harry Hole. Det er artige skildringer og det hele blir veldig levende for meg. En krimroman skal imidlertid også ha et sterkt plott og driv, og det har også denne romanen. Plottet er lagt opp så finurlig at du etter hvert tror du er ganske smart når du finter ut den mulige løsningen på egen hånd, for etter hvert å oppdage at du blir grundig lurt på flere måter. Boken er dessuten svært vanskelig å legge fra seg.

Alt i alt er dette en av de bedre krimromanene jeg har lest på lenge, og jeg kaster meg rett over "Rødstrupe" for å lese mer om Nesbøs fascinerende (anti)helt.

Labels: , , ,