Jo Nesbø: Rødstrupe


 " Ved et uhell skyter Harry Hole en amerikansk Secret Service-agent under president Clintons Norges-besøk. Saken blir dysset ned og Harry overføres til Overvåkningspolitiet. En faks tikker inn om en våpenliga som er blitt rullet opp i Johannesburg og avslører at en attentatrifle har havnet i Oslo. Harry blir satt på saken og sammen med sin tidligere partner, den ukonvensjonelle småfugleksperten Ellen Gjelten, finner de spor som peker i retning av norske frontkjempere, det nynazistiske miljøet og en kontakt med kodenavnet "Prinsen" som synes å ha forbindelser innenfor politiets egne rekker."
 
Dette står det blant annet å lese på baksiden av den kritikerroste kriminalromanen "Rødstrupe", som Jo Nesbø utkom med i 2001. Mange ingrendienser som sammen lover både spenning og en bit mørk Norgeshistorie. Og det er ingen tvil om at Nesbø hever seg ennå et hakk med denne boken.

Jeg opplever "Rødstrupe" som mer enn en krimroman, det "kriminelle" plottet er selvsagt bokens nerve, men boken har så mye annet ved seg også. Den er bygget opp delvis kronologisk, selv om handlingen hopper litt fram og tilbake, og foruten Harry er det også andre fortellerstemmer her. En svært viktig del av boken er innblikkene vi får i livet til en norsk frontkjemper på slutten av 2. verdenskrig. Dette gjør at boken, i mine øyne, oppleves som to romaner i en. Nesbø har til og med klart det kunststykket å få leseren til å føle at du sitter med bøkene til to forfattere i hendene. Tilbakeblikkene til 2. verdenskrig er skrevet på en mykere og mer poetisk måte enn slik han framstiller scenene med Harry - og jeg glemte innimellom at det var en bok om Harry Hole jeg holdt i hendene.

Nesbø legger ut villspor både her og der, og selv om jeg klarte å gjennomskue morderen på egen hånd, har han gjorde en god jobb med å holde ham skjult til de siste sidene. Det er dessuten et par andre tråder som ikke nøstes opp i denne boken, og som man må vente på svaret på i de neste bøkene. 

Dette er nok en fulltreffer fra Nesbø og jeg kan definitivt smykke meg med å være på "Nesbø - kjøret", neste bok ut for meg er uten tvil "Sorgenfri",

Labels: , , ,