Regine Stokke: Regines bok, en ung jentes siste ord


Alt jeg vil er å leve, men det kan jeg ikke. 


Det setningen skriver Regine Stokke i ett av sine siste blogginnlegg på bloggen sin: "Face your fear, en blogg hun opprettet kort tid etter å ha blitt diagnostisert med akutt leukemi bare 17 år gammel. Sitatet oppsummerer mange av blogginnleggene hennes, som ble utgitt i bokform denne våren.



Regines bok er et temmelig sterkt verk og det falt ganske mange tårer her mens jeg leste den, til tross for at jeg har lest mange av blogginnleggene tidligere da hun la dem ut på sin egen blogg.

Det er bortimot umulig å anmelde en slik bok, synes jeg. Det går ikke an å skrive en anmeldelse rundt et annet menneskes tanker, selv om det må sies at Regine skriver svært innsiktsfullt og godt til å være så ung som hun var. Jeg velger heller å se på hvordan forlaget har bundet boken sammen, og jeg synes at de har gjort en svært god jobb. Foruten Regines blogginnlegg består boken blant annet av mange av de flotte fotografiene hun tok og minneord fra familie og de nærmeste vennene.

Regines bok er en sterk og tøff opplevelse og jeg tror ikke det er mulig å lese denne boken uten å bli berørt. Jeg synes også det er en bok som fortjener en stor leserskare - vi har alle godt av å bli minnet på hva som betyr noe her i livet og hvor bra vi har det vi som er friske og ikke har store bekymringer av den arten Regine dessverre fikk.

Hvis du gjerne vil lese flere bøker av samme art, kan jeg anbefale "Sammen til verdens ende" som jeg leste tidligere i år.

Labels: , , , , ,