Vampire Diaries av L.J. Smith

Vampire Diaries er en av seriene som har fått en ny renessanse i kjølvannet av Twilight - fenomenet, og med egen tv - serie basert på bøkene er de igjen å finne på bestselgerlistene.

Min utgave består av bok 1: The Awakening og bok 2: The Struggle, begge bøkene ble opprinnelig utgitt i 1991. Her møter vi Elena Gilbert som lever på det lille stedet Fell's Church. Foreldrene hennes er døde og hun bor hos sin tante. Elena er svært populær på skolen og alle vil være venn med henne, for ikke å snakke om kjæreste. Den første dagen etter ferien begynner en ny gutt på skolen, Stefan Salvatore, og Elenas liv tar en helt ny vending.

Jeg hadde litt vanskeligheter med å bli revet skikkelig med i starten av bok 1, og mye skyldes måten hovedpersonen presenteres på innledningsvis. I mine øyne fremstår Elena som bortskjemt, overfladisk og lite sympatisk og jeg var på grensen til å heie på uvennene hennes. Elenas ene venninne, Bonnie, fremstår til forandring som mye mer ålreit. Førstinntrykket mitt varte heldigvis ikke gjennom begge bøkene, etter hvert som handlingen skrider frem blir også Elena mye mer ydmyk og sympatisk. Det kan nesten virke som om forfatteren har brukt tid på å skrive seg under huden på henne. Bok 2 er derfor også mye bedre enn bok 1 og slutten er av en slik art at man har lyst til å kaste seg over bok 3 med en gang.

Rent spenningsmessig havner denne boken midt på treet for meg. Det var ikke noe problem å legge den til side om jeg ønsket det og enkelte partier var direkte kjedelige, jeg mistenker at det skyldes at forfatteren måtte bruke endel sider på å få meg til å like hovedpersonen.

Forøvrig lurer jeg veldig på hvorfor mange av hovedpersonene i disse paranormale seriene ofte har et ikke - eksisterende forhold til sine foreldre. I Elenas tilfelle er de døde. Det samme gjelder for Ever i serien The Immortals. Luce i "Fallen" bor på kostskole og har derfor minimalt med foreldrekontakt, og Bellas foreldre i Twilight er skilt.  Zoey i "House of Night" - serien har også et vanskelig forhold til foreldrene sine. Moren til Ethan Wate i "Beautiful Creatures" er død og faren er smårar og vanskelig for Ethan å få kontakt med. 
Handler dette om at det er enklere for forfatteren å etablere et forhold mellom helten/heltinnen og det overnaturlige når ikke foreldrene er der og passer på, eller har det rett og slett å gjøre med at tenåringer, som disse seriene er myntet på, ofte er i en fase hvor de forsøker å løsrive seg fra sine foreldre og at bøkene dermed blir lettere å drømme seg bort i når ikke foreldreskikkelsene er så sterkt til stede?

Ønsker du mer informasjon om Vampire Diaries, er det blant annet laget et eget wiki for serien. Det finner du her OBS, kan inneholde avsløringer om videre handling i bøkene.

Labels: , , , , , ,