Carlos Ruiz Zafon med ungdomsbok

Mannen bak romaner som "Vindens skygge" og "Engelens spill" har nå utgitt en ungdomsroman. Eller, det vil si, boken ble opprinnelig skrevet og utgitt som Zafons første bok i 1992, men en nyutgivelse har latt vente på seg på grunn av juridiske vanskeligheter.




"The Prince of Mist" beskrives av Zafon som en gotisk historie med flere mysterier, en slik bok han likte å lese som barn.
- Jeg skrev "The Prince of Mist" da jeg var i tyveårene. Jeg hadde skrevet et par uutgitte romaner og et stort antall noveller tidligere og fått publisert noen av dem i magasiner og aviser. Jeg hadde skrevet siden jeg var varn, men innså at jeg egentlig ikke hadde skrevet noe jeg virkelig var fornøyd med. Det var noe som manglet. (..) Selv om jeg aldri hadde trodd at jeg kunne skrive for unge lesere, virket det på meg som om fortellingen var perfekt egnet for denne sjangeren og, jeg antar at jeg fortsatt håpet å klare å skrive noe som ville appellere til lesere i alle aldre. Jeg bestemte meg for å forsøke å skrive boken jeg selv ville ha likt å lese da jeg var 12 eller 13 år gammel, sier Zafon til Amazon.com.

Romanen finner sted under 2. verdenskrig. Tolv år gamle Max og familien hans har tatt tilhold i en kystby for å unnslippe krigens redsler. Men det skal snart vise seg at noe mer skrekkelig enn selve krigen, skjuler seg i byen.

"The Prince of Mist" oppnådde stor suksess da den første gang ble utgitt. Zafon fikk en egen litterær pris for den, og det var den boken som gjorde at han oppnådde drømmen sin om å leve av det å være forfatter. 

Her er en trailer hvor Zafon selv snakker om boken:

Labels: , ,