Villedende og spekulativt av Dagbladet

"Vil du bli bokanmelder i Dagbladet" skriker det mot deg når du logger deg inn på Dagbladets nye litteraturportal. Et sted som ikke bare skal formidle boknyheter og anmeldelser, men også selge bøker til lesere som synes det tar for lang tid å klikke seg inn på Ark, Haugenbok eller andre nettbokhandlere.

Nettportalen er et samarbeid mellom Tanum Bokklubber og Tanum netthandel og begge parter fremhever viktigheten av at de nå kan formidle enda mer litteratur.

Sistnevnte skal jeg komme tilbake til, men for å ta det jeg startet med først; søknad etter bokanmeldere. Dagbladet vil nemlig at du og jeg skriver våre egne synspunkter på bøkene som ligger inne på boklista, slik at man kan skape mer debatt om litteraturen og vise frem flere meninger om bøkene. Så langt så vel. Det er også et poeng å utheve et sitat i artikkelen hvor de søker etter bokanmeldere:

"Via en lenke ved de aktuelle bøkene kommer du til Dagbladets anmeldelse. Under denne kan du dele dine tanker. Tjenesten er gratis." 

Nå er jeg ikke helt sikker på hva Dagbladet definerer som gratis, for det å anmelde bøker i Dagbladet er slettes ikke gratis. Du må være registrert på sidene deres for å ha muligheten til å gjøre dette og her er hva de skriver om det:
"For å kommentere må du være registrert på Dagbladet.no. Det koster 5 kr/mnd. Hvis du ikke allerede er registrert, vil du få anledning til det når du legger inn kommentaren din"
Med andre ord: langt fra gratis.  


Vil også henvise til bokblogger Moshonista som har et godt innlegg om dette i bloggen sin.

Men det at Dagbladet har en lemfeldig omgang med ordet "gratis" er ikke det som gjør meg mest betenkt med denne satsningen. Det er snarere det at jeg føler den går på tvers av alle presseetiske prinsipper. Her skal nemlig ikke Dagbladet bare formidle litteratur og leserglede, de skal også selge bøker. Og da skurrer det litt i mine ører. Nå skal jeg ikke tillegge bokanmelderne eller journalistene i Dagbladet lumske motiver, men det er flere ting her som gjør meg betenkt:

Salget av en bok er ofte avhengig av anmeldelsene og omtalen den får. Det er bare å se på Knausgårds bøker og bøkene til hver og en av Norges mestselgende forfattere i dag. Dagbladet har nå stilt seg i en posisjon hvor de også skal selge de samme bøkene som de anmelder og omtaler. La oss nå si at salget av en bok går litt tregt. Da har Dagbladet full anledning til å skrive litt flere artikler, salget øker og vips penger i kassen for Dagbladets samarbeidspartner. Som sagt, jeg sier ikke at dette vil skje, men jeg medgir at jeg ikke helt forstår hvordan det er mulig både å bevare sin uavhengighet og integritet som nettopp uavhengig og granskende presseorgan, og samtidig skulle selge bøker.

Det er akkurat det samme som VG driver med i sin Vektklubb. Et konsept som, utrolig nok, ikke ble felt i PFU, men som de fleste likevel ser på som noe som medfører mer tekstreklame i avisen.

Jeg synes i det hele tatt det er betenkelig at en tidligere kulturavis som Dagbladet forsetter å fjerne seg mer og mer fra den avisen de en gang var, og nå altså skal samarbeide om å selge de samme produktene de "gransker" og har meninger om. Det klinger svært dårlig i mine ører.

Kunne vært interessant å høre andre bloggeres syn på sak. Har du skrevet om dette selv, så legg gjerne igjen en link i kommentatorfeltet.




 


Labels: , , , ,