Fakta på fredag: Boost din vitalitet

Fakta på fredag er en ny spalte her på bloggen. Jeg anmelder i all hovedsak skjønnlitteratur, men hver fredag fremover vil jeg presentere dere for en faktabok jeg liker. Det kan være en jeg nettopp har lest eller en som jeg har stående i hyllen og liker godt.

I dag anbefaler jeg denne boken:

Thorbjørg Hafsteinsdottir har skapt seg et navn på sunnhetshimmelen med sine tidligere bøker "10 år yngre på 10 uker" og "Spis deg yngre". Hun sverger til et kosthold fritt for blant annet sukker og gluten, og er opptatt av anti-aging.  Hun har også samarbeidet med Ninka-Bernadette Mauritson som står bak konseptet "Kjernesunn familie".

Boost din vitalitet består av 68 oppskrifter på smoothies og drikker du kan lage selv, felles for dem alle er at de er supersunne. Oppskriftene er delt inn i kapitler, hvert kapittel har oppskrifter som passer til et enkelt område; for eksempel smoothies som gir økt energi, vitalitet, stabiliserer blodsukkeret eller renser kroppen.

Boken har oppskrifter som passer for de fleste, enten du skal ha smoothie som et eget måltid, eller bare for kosens skyld. Selv synes jeg smoothies kan være et flott alternativ til enkelte måltider, spesielt om sommeren. Jeg har prøvd flere av oppskriftene allerede, og kan skrive under på at mange av dem er gode.
Honning Bie og Finn Roen er mine favoritter. Alle oppskriftene er akkompagnert av flotte og fristende bilder, som gir deg lyst til å hive deg over blenderen med en eneste gang.


Denne boken har rett og slett blitt helt uunværlig for meg. Jeg bruker den flere ganger i uken. Det eneste minuset er at enkelte av oppskriftene har ingredienser som kan være vanskelige å få tak i, men ikke vanskeligere enn at du finner dem i godt assorterte helsekostbutikker. Denne nettbutikken har mange av produktene.

Labels: , , ,