Skremmende bøker i barndommen

Vi har sikkert alle barndomsminner om bøker som skremte oss. I blogginnlegget "How Edgar Allan Poe scared the bejesus out of my childhood heart" skriver den britiske bloggeren om hvilke bøker hun fant skremmende da hun var yngre.

Selv husker jeg et par bøker som holdt meg oppe lenge om natten. Den ene var en samling spøkelseshistorier jeg hadde lånt på biblioteket. I den var det en spøkelseshistorie om en kvinne som gikk igjen på en myr. Jeg hadde tatt med meg boken på hyttetur i påsken. Hytta lå langt oppe på fjellet, og når det først ble mørkt ble det bekmørkt. Utedoen lå slik til at den vendte ut mot en myr og etter å ha lest den spøkelseshistorien tok det lang tid før jeg våget å gå på do alene. Fortsatt merker jeg noe av den samme engstelsen når jeg i dag er ute der på natten.

Jeg forsøkte meg også på Stephen Kings "Etter Midnatt" en gang på 90 - tallet, men også den gjorde meg så skremt at jeg ikke våget å lese den ut. Jeg torde heller ikke å la boken ligge fremme, for jeg tenkte vel noe sånt som at boken i seg selv var farlig.



Jeg husker veldig godt "Heksene" av Roald Dahl. Det var også skummel.


Uoppklarte mysterier var noe jeg ofte lånte bøker om, og som jeg hadde dertil mareritt om i etterkant. Jeg tror det var mest slike bøker og spøkelseshistorier som skremte meg mest, rett og slett ting som hadde skjedd eller som det ble sagt at hadde skjedd. Men kanskje jeg har fortrengt andre opplevelser? Jeg skulle egentlig ønske at jeg kunne si at jeg hadde blitt liggende våken etter å ha lest Frankenstein eller Dracula, men det har jeg altså ikke. Når jeg tenker tilbake, ser jeg at jeg ble mest skremt av ting jeg så på fjernsynet. Og særlig husker jeg en episode fra "Brødrene Dal og spektralsteinene". Det var på en slott eller en herregård hvor øynene til et maleri fulgte brødrene. Det innslaget hadde jeg mareritt om lenge etterpå.


Jeg spør som den britiske bloggeren:
Hvilke(n) forfatter skremte deg mest da du var barn? Og ble du mest skremt av barnebøker eller bøker skrevet for voksne? Husker du noen spesielle fraser eller bøker som virkelig fikk pulsen din til å stige?

Labels: