Bokanmeldelse: "Det usynlige fjellet"

Forlag: Schibsted
Sideantall: 455

"The Invisible Mountain ble kåret til en av de ti beste debutromanene i 2009 av amerikanske Booklist. Den ligger allerede på bestselgerlistene i flere land, og har fått fantastiske anmeldelser. En aktuell, poetisk, magisk og historisk roman om kvinneskjebner, revolusjon og kjærlighet. Handlingen er lagt til 1900-tallets Uruguay. Den første dagen i året 1900 er den lille landsbyen i Uruguay vitne til et under. En liten jente kommer til syne i et tre etter å ha vært borte i flere måneder. Vidunderbarnet, Pajarita, blir senere stammor til en rekke uvanlig sterke og selvstendige kvinner. Fra Rio de Janeiro til Eva Peróns glitrende Buenos Aires, fra landsbyens slakterbutikk til den amerikanske ambassaden i Montevideo - denne storslåtte romanen tegner et rikt bilde av de sammentvinnede skjebnene til et kontinent og en familie i omveltning. "Fortryllende, morsom og hjerteskjærende." Publishers Weekly "
(Beskrivelse hentet fra Haugenbok.no)

Magisk leseopplevelse

"Det usynlige fjellet” er en fantastisk nydelig bok, som best kan beskrives som ”Øya” møter ”Tusen strålende soler”.

I 1899 blir det født et barn i Uruguay. Moren dør under fødselen, og faren vil ikke vite av den lille jenta. En dag forsvinner barnet, for så å bli funnet igjen i et tre en god stund senere. Pajarita blir sett på som et mirakelbarn av landsbyen, og hennes historie danner utgangspunkt for denne romanen. Vi følger Pajarita gjennom ekteskap og flytting til Montevideo, og vi får oppleve historien til hennes barn og barnebarn, og se hvordan verden omkring dem endrer seg i takt med at årene går.

Det hender innimellom at jeg leser en bok som gjør meg varm i magen av lykke, og som får lesegleden til å strømme gjennom kroppen. "Det usynlige fjellet" er en slik bok. Jeg kjente det allerede da jeg leste de første setningene, at denne boken er spesiell. Og følelsen bare vokste etter hvert som jeg leste flere og flere sider.

Historien er godt skrevet og det er ord og setninger her som man gjerne smaker på igjen og igjen. Det er interessant og spennende. Men boken er også tidvis hjerteskjærende og trist. Robertis presenterer oss for sterke kvinner og lar oss oppleve en verden og et samfunn i forandring gjennom deres øyne. Vi får være med dem når de opplever kjærlighet og intens lykke, men også skuffelser, tragedier og svik. Robertis har en så sterk formidlingsevne og en så dyp kjærlighet til karakterene og historien at det er svært vanskelig å legge vekk boken.

Jeg sitter igjen med en følelse av intens leselykke og av å ha funnet virkelig gull etter å ha lest denne boken. Schibsted forlag, som har utgitt "Øya" og "Drageløperen" tidligere, har nok en gang funnet en sjelden perle. "Det usynlige fjellet" var en stor og magisk leseopplevelse som jeg vil bære med meg lenge. Rett og slett en av de beste bøkene jeg har lest i år. Hvis du kun skal lese en bok i høst, er dette romanen du bør velge. Du må lese denne boken.