Bokanmeldelse: "Kisses from Hell" ( Novellesamling)

Forlag: Harper Collins UK
Sideantall: 262
Format: Paperback

" From a fugitive vampire forced to trust a boy who might work for the group bent on destroying her, to the legendary romance of two immortals whose love compels them to risk everything, this exciting, heart-pounding collection brings new meaning to the words "love you forever." Whether you're into romances that are dark and moody or light and fun, these stories will quench that insatiable thirst for enchanting tales of the beautiful undead."
( Hentet fra Amazon.co.uk)

Varierende om vampyrer

"Kisses from Hell" er en novellesamling med både gull og gråstein.

Boken innledes med "Sunshine", en novelle signert Richelle Mead. Her møter vi Eric og Rhea Dragomir, foreldrene til Lissa i serien "Vampire Academy". Historien er velskrevet, men kjedet meg. Jeg fikk ikke helt grepet på den, og tok meg selv til stadighet i å tenke på andre ting mens øynene mine gled over teksten. Jeg tror nok at jeg ville fått et helt annet utnytte av novellen, dersom jeg hadde lest "Vampire Academy" først, og planlegger å lese novellen en gang til når de bøkene en gang er fortært.

Alyson Noël har bidratt med "Bring me to Life", en novelle om amerikanske Danika som skal på kunstskole i England. Men kunstskolen er ikke akkurat slik som Danika har forestilt seg. Jeg elsker fortellingene og skrivestilen til Noël, og jeg ble ikke skuffet denne gangen heller. Jeg elsket "Bring me to Life" og den gotiske atmosfæren¨Noël har skapt i novellen. Det er veldig tydelig at hun er inspirert av både "Dracula" og "Stormfulle Høyder", ikke minst fordi to av karakterene har navn som Bram og Earnshaw. Jeg leste denne novellen sent en kveld mens regnet plasket ned utenfor, og det bidro til å trekke meg skikkelig inn i atmosfæren i historien. Jeg skulle ønske "Bring me to Life" var en hel roman, og ikke bare en novelle.

"Above" er navnet på Kristin Cast sin novelle og det er bare en ting å si om den: Fantastisk!! Historien tok meg med storm. Den er mørk, bisarr, skummel, nifs, mystisk og deprimerende. Men den har også islett av lys og håp, og er skrevet nesten som et dikt. Du må virkelig lese mellom linjene for å forstå hva som foregår her. Jeg har lest den første boken i "House of Night - serien", men denne novellen kan ikke sammenlignes.  Den var helt utrolig, jeg mangler nesten ord. Den desidert beste novellen i denne boken. Jeg vil også tro det er en historie du enten hater eller elsker.

Kelley Armstrong har skrevet "Hunting Kat", hvor vi møter Katiana fra serien "Darkest Powers". Jeg satt hele tiden med følelsen av at jeg ikke burde lese denne novellen, siden jeg ikke har lest "Darkest Powers", og jeg er litt redd for at jeg nå har fått med meg ting som vil ødelegge handlingen i de bøkene når jeg en gang leser dem. Igjen er nok dette en novelle som er best egnet for dem som har lest nevnte serie tidligere.

"Lilith" av Francesca Lia Block er den siste novellen i boken, og handler om Paul Michael som ikke passer inn på skolen og flykter inn i sin egen drømmeverden. En dag begynner en ny pike, Lilith, på skolen hans. Dette var en meget kort historie, selv til en novelle å være. Vi kommer aldri under huden på karakterene og det hele blir en anelse overfladisk, synes jeg. Fort lest og fort glemt.

"Kisses from Hell" er en veldig varierende novellesamling. Jeg elsket, som sagt, to av novellene mens de andre tre ga meg lite. Jeg skulle også ønske forlaget kunne ha skrevet spoiler - advarsel foran noen av novellene.

Labels: , , , , , , , ,