Bokanmeldelse: "Alle vil til himmelen" av Els Beerten

Forlag: CappelenDamm
Sideantall: 541

Året er 1943. Det er krig. Ved Østfronten føres det knallharde kamper mot russerne. Tyskerne lider alvorlige nederlag og trenger flere tapre unge menn ved sin side. Jef drømmer om å bli helt, helst sammen med bestevennen Ward. Søsteren Renée har ingen slike drømmer. Hun har nok med Ward, hans himmelske saksofonspill og fløyelsblikk. For guttene er dette deres sjanse til å bli helter. For folk og fedreland. For en bedre verden. Ward kan ikke vente med å komme seg av gårde. Men ikke alle er av samme oppfatning. En gripende fortelling om krig i kjærlighetens tid og om de vanskelige valgene en krig kan stille menneskene overfor.

Ufullendt om 2. verdenskrig.
"Alle vil til Himmelen" kunne vært en meget god bok, hadde det ikke vært for den noe kaotiske åpningen.

Det handler om 2. verdenskrig. Vi blir kjent med søsknene Jef, Remi og Renée som befinner seg i Flandern ved utbruddet av verdenskrigen. En annen viktig karakter er Ward, som er bestevennen til Jef. Boken innledes i 1967 og beveger seg frem og tilbake i tid. Vi får vite at Jef har fått en medalje, som han ikke ønsker å snakke så mye om, og vi får også små ymt hele veien om at det har skjedd noe skrekkelig under krigen - noe som har hatt stor innvirkning på hovedpersonene i boken.
Jeg må innrømme at jeg holdt på å legge fra meg boken flere ganger da jeg startet med den, nettopp fordi jeg synes den første delen er så kaotisk og rotete bygget opp. Synsvinklene veksler mellom de tre søsknene og Ward fra kapittel til kapittel og det tar som regel litt tid før man virkelig forstår hvem som snakker. Forfatteren har antagelig hatt en baktanke med det hele, for meg blir det bare forvirrende og ødelegger mye av leseopplevelsen. Jeg får ikke med meg så mye av det som blir skrevet, fordi jeg er mer opptatt av å finne ut hvem som faktisk sier det.
Inntrykket av boken blir noe bedre når jeg kommer til den andre delen, men innen den tid vil jeg tro at mange av leserne for lengst har falt av.

"Alle vil til himmelen" er i all hovedsak markedsført som en ungdomsroman, men jeg har mine tvil om den vil treffe målgruppen så godt. Ungdom i dag bombarderes av et utall inntrykk som alle skriker etter oppmerksomhet, klarer man ikke fange dem godt med en gang har man tapt. Og det tror jeg dessverre vil bli denne bokens skjebne. Det er mange sterke utgivelser myntet på ungdom i høst, dette er ikke en av dem.
Boken forteller om frontkjemperne og tilbyr et litt annet syn på 2. verdenskrig enn det vi er vant med å bli presentert for, det synes jeg er fint. Men det er som sagt noe ufullendt over det hele. Jeg har registrert at boken har vunnet flere priser, og spør meg selv om det kanskje kan ha mer med temavalg å gjøre enn selve leseopplevelsen, for den er bare sånn midt på treet.

Denne anmeldelsen er en del av CappelenDamms bokbloggturne. mbfjord  blogget om boken i går og Monica Blaker vil avslutte turneen med å blogge om boken i morgen.