Bokanmeldelse: Alltid Andrea av Tor Fretheim

Forlag: CappelenDamm
Sideantall: 109

" En original og engasjerende ungdomsroman som starter med en skolebrann. Andrea står og betrakter brannen. Vi skjønner at brannen er påsatt og at Andrea har hatt noe med dette å gjøre. Men hvem er egentlig Andrea? Livet er ikke alltid slik det ser ut ved første øyeblikk. Det kan rett og slett være helt omvendt eller annerledes. Alltid Andrea er en fasinerende bok som sitter i lenge etter at man har lest den. Både ungdom og voksne vil ha glede av denne boka. ”
(Beskrivelse fra Haugenbok)

Viktig og dyp ungdomsroman

"Alltid Andrea” er en god ungdomsroman som viser at ikke alt er slik som det kan virke ved første øyekast.

Det har alltid vært vanlig at den førstefødte i Andreas familie får navnet Andrea, og det er også dette Tor Fretheims bok starter med. Så føres vi videre inn i handlingen: En skole står i fyr og flamme og brannen er påsatt. Gjennom oppklaringen av brannen, blir vi kjent med Andrea og det blir et ganske spesielt bekjentskap.

Jeg hadde ingen forventninger til denne boken da jeg satte meg ned med den, og i starten trodde jeg først at jeg leste en litt annerledes krimfortelling. Snart skjønte jeg at denne boken var så mye mer enn det. Hintene om hva bokens egentlig tema er, ligger der hele veien. Men vi er kanskje så vant til å se på overflaten, at vi ikke legger merke til det. Ikke før halvveis ut i boken gikk det opp for meg at dette ikke først og fremst var en roman om ildpåsettelse.

”Alltid Andrea” er en sår og på samme tid nifs roman. Den forteller om det å føle seg annerledes og utenfor, om mobbing og om det å være seg selv. Tor Fretheim skriver på en var og poetisk måte. Boken er kort, men den har likevel mye man kan dvele ved. Tidvis fikk jeg assosiasjoner til ”La den rette komme inn”, og det er en stor kompliment til forfatteren. Det eneste ankepunktet jeg har til boken, er at den slutter for brått. Jeg skulle gjerne likt å bli enda bedre med Andrea.

Boken anbefales lest av både ungdom og voksne, og den vil egne seg til bruk i undervisning da det er mye man kan diskutere her, både i forhold til innhold og stil, etter endt lesing.

Jeg anmeldte denne boken som en del av CappelenDamms Bokbloggturné. I går var det Myldretid som skrev om boken, og i morgen vil du finne en anmeldelse av den på bloggen En verden full av bøker.

Labels: , , ,