Bokanmeldelse: Gone - forsvunnet av Michael Grant

Forlag: Schibsted
Sideantall: 575
Format: Heftet

" Et øyeblikk. Alle er borte. Forsvunnet. Alle over 15 år forsvinner. Ingen voksne. Ingen lærere, ingen politimenn, ingen leger, ingen foreldre. Mobiltelefoner virker ikke. Internett og tv har gått i svart. Det er ikke mulig å få hjelp. Heller ingen mulighet til å finne ut hva som egentlig har skjedd...  Sult truer. Bøller tar styringen. En skummel skapning lurer rundt. Dyr forandrer seg. Tenåringene selv forandrer seg, utvikler nye sider - noen får uforståelig, farlig, dødelig makt - som vokser seg større og større hver dag.  Det er en skremmende ny verden. Man må velge side, en kamp er under oppseiling. Vestkant mot østkant. Mektige bøller mot de svake. Og tiden er i ferd med å renne ut: På din egen femtenårsdag forsvinner du, akkurat som alle andre. "
(Beskrivelse fra Schibsted)

Stephen King for ungdom

"Gone - forsvunnet" er en kompleks og medrivende fortelling som vil engasjere ungdom så vel som voksne.

De fleste barn og unge har en eller annen gang tenkt tanken: verden ville vært så mye bedre om alle de voksne ikke var her. I byen Perdido Beach i California, blir dette realitet. I det ene øyeblikket er alt slik som det pleier. I det neste er alle personer over 15 år forsvunnet. Ingen forstår riktig hva som har hendt, og de gjenværende barna er forvirret og redde. Kaos truer. Hvem skal ta seg av de mindre barna? Hva med mat og styringen av byen? Det viser seg snart at flere av barna utvikler spesielle evner. Dyr muterer og de finner ut at hele stedet er lukket innenfor en vegg av energi. Men de unge må ikke bare kjempe for å finne ut hva som har skjedd med alle personene over femten år. Foruten å bekymre seg for hva som vil skje den dagen de selv blir femten, blir det snart en innbyrdes kamp om makt blant de gjenværende.

"Gone - forsvunnet" var medrivende lesing. Det tok noen sider før jeg ble skikkelig grepet av boken, men da jeg først ble det var den helt umulig å legge fra seg. Vi blir kjent med mange interessante karakterer her. Sam Temple, hovedpersonen, er kompleks og bærer fortellingen godt. Hans utkårede, Astrid, er også en karakter man ønsker å bli bedre kjent med. Det er mange karakterer som har stort potensiale til å utvikle seg og overraske videre i denne serien. Særlig gjelder dette Peter, den autistiske broren til Astrid.

Hvert kapittel starter med en nedtelling frem mot den dagen Sam selv fyller femten år. Dette bidrar til å øke intensiteten og tempoet på lesingen. Historien fortelles også fra ulike synsvinkler, noe som gjør at du får et godt bilde av de ulike karakterene. Mange av karakterene endrer seg underveis. Noen tar uvanlige valg, til dem å være. Noen dolker sine beste venner i ryggen, men andre må ta i bruk ukjente sider av seg selv til beste for fellesskapet.

Historien minnet meg mye om bøkene til Stephen King. Dette er som noe King ville ha skrevet, om han skulle ha laget en bok for ungdom. Det er mange referanser til hans verk i teksten. "Mørket", en spesiell og mystisk skapning, gir assosiasjoner til "It". Jeg fikk dessuten assosiasjoner til "Under the Dome", til tross for at denne Stephen King boken kom ut etter at "Gone - forsvunnet" var utgitt.

Tilsett en porsjon X-men, en bit av "Heroes", litt "Fluenes Herre" og en stor dose Stephen King og du har "Gone - forsvunnet". En medrivende og spennende science fiction roman for ungdom, som også vil appellere til voksne. Her er det mysterier og spenning i fleng, og samtidig litt romantikk. "Gone - forsvunnet" er også en bok om vennskap og samhold. Den er på mange sider, men når du først blir oppslukt er boken helt umulig å legge fra seg. Jeg gleder meg til å gi meg i kast med "Gone - Mørke krefter" som er bok nummer 2 i serien.