Bokanmeldelse: "Reckless - Hud av Stein" av Cornelia Funke

Forlag: CappelenDamm
Sideantall: 352

" Ny fantasy fra forfatteren bak Blekkhjerte-trilogien. Møt brødrene Reckless, som reiser til en verden bak speilet og deltar i et halsbrekkende kappløp med tiden for å finne en kur mot den sykdommen som er i ferd med å omskape den ene av dem til stein. Jacob Reckless må leve opp til navnet sitt. Broren hans, Will, er i livsfare etter å ha fulgt etter storebroren inn i en annen verden. En verden som har vært Jacobs hemmelige tilfluktssted etter at foreldrene deres døde. En verden av mørk fortryllelse – gleder og lidelser. En verden av eventyr og mareritt. Det hviler en forbannelse over Will Reckless – han er i ferd med å forvandles fra gutt til uhyre – med mindre Jacob klarer å redde ham. Men hva er kjærlighetens pris? Og hvem skal i så fall betale den? Er blod tykkere enn vann? Jacob har ikke lang tid på seg. Når den røde månen viser seg, er tiden ute..."

Lettlest eventyr

"Reckless" er en eventyrlig og medrivende fortelling som vil appellere stort til bokens målgruppe.

I mange år har Jacob Reckless besøkt verdenen bak speilet. Han har gitt seg ut på halsbrekkende og farlige eventyr og snust opp gjenstander vi kjenner fra gamle folkeeventyr. Nå må han nok en gang legge ut på reise i Austria, men denne gangen er det personlig. Svart magi er i ferd med å forvandle hans yngre bror, Will, til en goyle - et menneske med en hud av stein. Jacob må forsøke å finne et botemiddel, før det er for sent. Med seg på reisen har de Rev og Wills kjæreste Clara.

"Reckless" er en roman som automatisk bringer tankene hen mot Narnia - bøkene, hvor hovedpersonene også trer inn i en ukjent verden. Og i likhet med Narnia befolkes også Austria, verden bak speilet, av mange spesielle typer. Det er Skredderen, som er en kopi av Freddy Krüger, Svartskogheksa, som spiser barn, Rev, som egentlig er et menneske men har en spesiell kjole som gjør at hun kan forvandle seg til en rev når hun ønsker det, og mange andre.

Det er mange referanser til kjente folkeeventyr i handlingen. Austria er nemlig landet hvor slike eventyr har sin opprinnelse. Vi kjenner blant annet igjen Tornerose og Hans & Grete.

Jacob er hovedpersonen i boken, og den handlingen kretser mest rundt. Vi blir også godt kjent med hans bror Will og Clara. Det virker som om Funke har brukt det meste av tiden sin på å skape den eventyrlige verdenen, som disse karakterene beveger seg i, for vi kommer aldri helt i dypden på dem. De blir en smule endimensjonale og ofte mangler vi motivasjon for handlingene de utfører. Endel av scenene er også i overkant overfladiske, plutselig er vi inne i et dramatisk øyeblikk, før det hele er over igjen. Det er ikke lagt til noe tid for å dvele over det som hendte, før handlingen tar en ny vending.Og det er som sagt min innvending mot boken: den går for fort frem og skraper bare på overflaten.

Men, når det er sagt ga boken meg en fin leseropplevelse. Det er noe medrivende over den, som gjorde at jeg hadde vanskelig for å legge den fra meg. Jeg leste ut hele på et par timer og storkoste meg mens jeg gjorde det. Jeg tror derfor at boken vil score høyt hos målgruppen ( 12 - 18 år). Jeg kommer helt sikkert til å lese neste bok i denne serien også.

Jeg likte veldig godt bruken av illustrasjoner foran hvert kapittel. Det ga meg en enda større opplevelse av at jeg leste en eventyrbok."Reckless" vil appellere til både gutter og jenter.

"Reckless" ble anmeldt som en del av CappelenDamms bokbloggturnè. I går var det Catherine ved PageturnerMedia som sa sin mening om den. I morgen vil bloggeren på "Ting og Tang" anmelde boken.