Bokanmeldelse: "Stork" av Wendy Delsol

Forlag: Candlewick Press
Sideantall: 355
Format: Pocket
Utgivelsesår: 2010

" 16 år gamle Katla har akkurat flyttet fra Los Angeles til Minnesota, men som om det ikke var nok at de trendy klærne hennes tiltrekker seg oppmerksomhet lærer hun også snart, til sin store skrekk, at hun er medlem av en eldgammel orden av kvinneer som bestemmer hvem som skal føde visse barn.På toppen av dette har vi Wade, den arrogante fotballstjernen som Katla angrer på at hun har innlatt seg med. Og det er Jack, en nydelig bondegutt som i starten ser ut til å hate henne. Snart opplever Katla skremmende drømmer om gråtende spedbarn og forstår at da hun var barn delte hun og Jack en nesten fatal og mystisk opplevelse."

Romandebut med klasse

"Stork" er en drivende god ungdomsroman fra en forfatter jeg er spent på å høre mer fra.

Katla er ikke spesielt begeistret for at hun og moren har flyttet til Minnesota, etter at foreldrene hennes ble skilt. Hun lengter tilbake til solfylte Los Angeles, men får snart annet å tenke på. Katla møter kvinnene i den islandske storkeforeningen", en slags orden hvor medlemmene bestemmer hvem som skal bli gravide med bestemte barn. Katla er deres yngste medlem og etterhvert viser det seg at hun har spesielle evner. Hun møter også Jack, som vet noe viktig om fortiden hennes.

Da min mor vokste opp, fikk hun høre at barna ble levert med storken. Jeg hørte også denne myten da jeg var liten, og jeg vil tro de fleste norske barn har vært borti den en eller annen gang. Storken er til og med symbolet Freia bruker på sine merkevarer. Det var utrolig morsomt å lese en bok som utvikler denne myten videre.

Jeg synes også det var forfriskende å lese en engelsk bok med så mange norrøne myter, navn og henvisninger. Kvinnene i storkeforeningen har islandske navn, og titler som "Fru" brukes hyppig. Jeg kjente en nærhet til historien, som jeg ikke opplever på samme måte med andre engelske bøker. Norske forlag bør merke seg denne utgivelsen, da jeg tror den vil appellere til et norskt publikum.

"Stork" var i det hele tatt en helt fantastisk leseopplevelse, som mest av alt minnet om et eventyr. Også er den da også inspirert av et eventyr, nemlig "Snødronningen" av H. C. Andersen. Wendy Delsol har skapt en atmosfære i boken, som jeg tror mange skandinavere vil kjenne seg igjen i. Jeg ville ha elsket å lese en slik bok da jeg var yngre, og det er en bok jeg gjerne leser til mine egne barn en gang.Boken hadde mange mysterier, og jo mer som ble avdekket jo mer hadde jeg lyst til å vite.

"Stork" skiller seg fra mange av ungdomsbøkene som blir utgitt i dag. Her er det hverken vampyrer eller varulver. Den har klassikerpotensiale, er velskrevet og original - rett og slett en drivende god debutroman fra en forfatter jeg gjerne vil høre mer fra. Oppfølgeren, "Frost", skal definitivt leses.