Bokanmeldelse: Harry Potter & the Philosopher's Stone

Forlag: Bloomsbury
Sideantall: 336
Format: Pocket
Utgivelsesår: Denne versjonen 2004, egentlig utgivelsesår 1997

Harry Potter is an ordinary boy who lives in a cupboard under the stairs at his Aunt Petunia and Uncle Vernon's house, which he thinks is normal for someone like him whose parents have been killed in a 'car crash'. He is bullied by them and his fat, spoilt cousin Dudley, and lives a very unremarkable life with only the odd hiccup (like his hair growing back overnight!) to cause him much to think about. That is until an owl turns up with a letter addressed to Harry and all hell breaks loose! He is literally rescued by a world where nothing is as it seems and magic lessons are the order of the day. Read and find out how Harry discovers his true heritage at Hogwarts School of Wizardry and Witchcraft, the reason behind his parents mysterious death, who is out to kill him, and how he uncovers the most amazing secret of all time, the fabled Philosopher's Stone! All this and muggles too. Now, what are they??


Ren nytelse og magi

Jeg kan bare slå fast at jeg er enda en av dem som har falt pladask for Harry Potter.

Historien skulle være kjent for de fleste nå: Harry bor hos tante Petunia og onkel Vernon, fordi hans egne foreldre er døde i en bilulykke - i hvert fall er det det han hele tiden blir fortalt. Petunia og Vernon lar ham gå for lut og kaldt vann, deres øyne er kun rettet mot deres egen sønn Dudley. Så en dag får Harry Potter et mystisk brev og en helt ny tilværelse begynner for ham. Det viser seg også at foreldrene hans slettes ikke døde i en bilulykke...

Jeg har lenge latt være å lese Harry Pottter, ikke av noen spesiell grunn egentlig. Jeg har bare hele tiden tenkt at bøkene ikke ville appellere til meg. Så, etter å ha gjenoppdaget barne - og ungdomssjangeren, bestemte jeg meg for å gi bøkene en sjanse. Mye på grunn av bloggeren Julies entusiastiske innlegg om serien.

Og jeg ble ikke skuffet. Forventningene mine var skyhøye, men de ble innfridd og vel så det. Allerede fra første side var jeg fanget i en verden jeg ikke hadde lyst til å forlate. Jeg drømte meg bort, og holdt på å glemme å gå av både tog og buss mens jeg satt med boken i hendene.

Nå gleder jeg meg vilt til å fortsette på serien, og krysser fingrene for at jeg får flere av bøkene til jul. Etterpå skal jeg se på alle filmene som er utgitt. Jeg forstår godt hvorfor disse bøkene er blitt slikt et fenomen, og jeg mener det er høyst fortjent. Jeg kan vanskelig beskrive følelsen jeg fikk når jeg leste denne boken, den må bare oppleves. Har du, som meg, ventet med å lese Harry Potter, så gjør noe med det nå. Dette er en perfekt bok i førjulstiden.




Labels: , ,