Bokanmeldelse: I krig og kjærleik

Forlag: Samlaget
Sideantall: 240
Utgitt: Høst 2010

Fengslende og viktig bok om krigen

Ragnhild Kolden har skrevet en fengslende debutroman om dem som havnet på feil side under krigen.

Bjørn Sigvartsen sitter i landssvikfengselet i Trondheim. Året er 1945 og Norge er igjen et fritt land, men for Bjørn er friheten bare et minne. Han tenker tilbake på hvordan alt begynte, og hva som nå vil skje med ham. Tenker tilbake på hvordan han havnet på feil side under krigen, noe som har gjort at folk nå fremstiller ham som et uhyre. Og han tenker på kjæresten, som han møtte under dramatiske omstendigheter høsten 1940. Et møte som skulle få stor betydning for dem begge.

Kolden har sagt at hun mener det er nødvendig med flere bøker om krigen, og etter å ha lest hennes debutroman er jeg enig. Handlingene Bjørn og Lillian utfører under krigen er alt annet enn heltemodige, men Kolden makter likevel å fremstille dem som mennesker, og forsøker samtidig å forklare hvorfor noen mennesker, slik som dem, valgte å gå tyskernes ærend. Det gjør boken både viktig og interessant. Det er mange grunner til at noen blir overgripere og angir sine egne landsmenn i en krig, det er ikke gitt at ondskap nødvendigvis er en av dem. Det synes jeg Kolden får godt frem, uten at hun berømmer noen av karakterene sine for deres gjerninger. Tvert i mot føler vi en viss form for avsky etter hvert som historien skrider frem, samtidig som vi, i lys av karakterenes fortid, også får en viss forståelse for hvorfor de handler som de gjør.

Kronologisk beveger vi oss mellom Bjørns tilværelse i landssvikfengselet og tilbake til krigens dager. Gradvis blir Bjørn og Lillians historie avdekket. Det at romanen pensler frem og tilbake i tid, gjør den vanskelig å legge fra seg. Jeg ønsket å vite mer om personene Kolden har skapt og deres handlinger og skjebne.

Språket i romanen er godt, til tider meget godt. Det er ikke vanskelig å legge merke til at Kolden tidligere har hengitt seg til poesi.

I krig og kjærleik er en meget god debutroman, som jeg håper flere tar seg tid til å lese. Hvis du for eksempel skal delta på min leseutfordring Les en Debutant 2011,ville jeg absolutt vurdert å lese denne romanen. I krig og kjærleik minnet meg dessuten på at nynorsk er en utrolig nydelig målform, som jeg bør lese mer på i fremtiden.