Bokanmeldelse: Når den døde våkner


Forlag: Vigmostad & Bjørke
Sideantall: 348
Format: Pocket
Utgitt: 2009

En gammel mann ligger for døden på sykehuset. En dag finner de ham drept i sykehussengen. Liket er plassert i en stilling som ligner en korsfestelse. Rundt halsen har han et gult silketørkle. Politiførstebetjent Ulf Larsen blir motvillig kommandert til å ta saken. Det blir raskt klart at mannen, som bodde på et isolert, nedlagt gårdsbruk, ikke var den han utga seg for. På låven finner Ulf Larsen et fugleskremsel. Også det er hengt opp som en korsfestet og det har et gult silketørkle rundt halsen. Noen må ha følt et voldsomt hat mot den gamle mannen og hatt et ønske om en grusom hevn. Men politiet kjenner verken morderen eller offeret. Og snart begynner Ulf Larsen å motta underlige, anonyme e-poster med bibelsk innhold. Etterforskningen skal lede politiet både langt av sted og langt tilbake i tid, til krigen og motstandskampen.


Knall krim 

Når den døde våkner er velskrevet og uhyre spennende. En av de beste krimbøkene jeg har lest i år.

En gammel mann blir funnet drept på Ski sykehus og politiet, med politiførstebetjent Ulf Larsen i spissen, står helt uten spor. Den drepte har levd et tilbaketrukket liv, med lite slekt og nære venner. Det viser seg snart at han skjulte flere mørke hemmeligheter. Vibeke Holt, frilansjournalist i TV2, er også på saken og hennes grundighet skal snart bli betydningsfull for etterforskningen.

Knut Lindh har ikke vært blant de mest profilerte krimnavnene i Norge, men fortsetter han å levere krim av dette kaliberet vil forhåpentligvis det endre seg fort. Han er blitt fremholdt som en mulig krimstjerne i årene som kommer. Lindh vant også Nytt blod prisen 2010. Jeg forstår hvorfor, Når den døden våkner er rett og slett en skikkelig god krimroman.

Allerede fra første side var jeg fanget, og boken var vanskelig å legge fra seg. Alle forstyrrelser underveis ble mottatt med ergrelse, jeg ville ikke noe annet enn å lese ferdig så jeg fikk vite hvem som var morderen. Og spenningen ble opprettholdt nesten helt til siste slutt. Plottet er godt konstruert og ledetrådene porsjoneres ut i et fint tempo. Her kommer ingenting for tidlig, men heller ikke for sent. Spenningen holdes oppe hele veien og boken ga meg en stor leseopplevelse sammen med mange overraskelser.

Karakterene, med Ulf Larsen og Vibeke Holt i spissen, er interessante og jeg ser frem til å følge dem i fremtidige bøker - noe jeg heldigvis får muligheten til allerede nå. Lindh kom ut med Blodsbrødre denne høsten og den skal jeg hive meg over med det samme. Fortsetter Knut Lindh i det samme sporet, har jeg en ny favorittforfatter innen krimsjangeren.

Det eneste jeg har å innvende mot romanen, er at forlaget har valgt et temmelig intentsigende omslag som lett kan drukne blant andre omslag.