Bokanmeldelse: En sang om lengsel, Andrea Levy

Forlag: Kagge
Sideantall: 348
Utgitt: Januar 2011

July er ei slavejente som bor på sukkerplantasjen Amity, og det er hennes liv som er sentrum for fortellingen. Hun var der da baptistkrigen raste i 1831, og hun var til stede da slaveriet ble erklært slutt. Dette er fortellerkunst av godt gammeldags merke, med mye vidd og klokskap. Historien er sterk og fortalt på en poetisk og usentimental måte.

Hjertevarm og medrivende

En sang om lengsel gjør deg varm om hjertet og opprørt over de hendelsene som skildres i romanen.

July blir født i en slavehytte på en sukkerplantasje på Jamaica. Faren er oppsynsmann på stedet, og moren er en slave ved navn Kitty. Kitty forguder den lille piken sin, men hun skal ikke få beholde henne. Caroline Mortimer, en 23 år gammel hvit kvinne som bor på sukkerplantasjen, får en dag øye på July og bestemmer seg for å ta henne til seg, slik at hun kan benytte henne til små oppgaver inne i huset. Kitty har ingenting hun skulle ha sagt. Fra denne dagen av blir herskapshuset på plantasjen Julys nye bosted, men også her skal hun komme til å oppleve dramatiske og hjerteskjærende ting.

Det har vært skrevet mange fortellinger om det slavene på de mange plantasjene måtte utstå på 1700 - og 1800 - tallet. Det betyr imidlertid ikke at det ikke er rom for enda en bok, spesielt ikke når den er så godt skrevet som denne.

Andrea Levy skildrer sine karakterer og deres historie med en varme og underfundig humor som gjør at vi blir glade i dem og vender side etter side i boken for å få vite mer om deres skjebne. Forlaget har karakterisert romanen som fortellerkunst av godt gammeldags merke, og det inntrykket sitter jeg også igjen med. Her syder sidene av fortellerglede og formidlingstrang. Du trekker på smilebåndet over noen episoder, får vondt i magen og blir usigelig trist av andre. En sang om lengsel er en historie om mot, styrke, lengsel og forandring.

Det er vanskelig ikke å trekke sammenligningene til Noen kjenner mitt navn. Begge bøkene har det til felles at de skildrer deler av slaveriet på en velskrevet, sterk og poetisk måte.  Men historiene og det de ulike karakterene i bøkene opplever er ulikt. En sang om lengsel er heller ikke en roman som fortelles fra perm til perm. Det er en historie inne i en historie. I så måte var det enkelte perioder av Julys liv som ikke blir skildret så mye som jeg skulle ha ønsket, og enkelte avbrytelser i hendelser jeg skulle ha vært foruten.

Når det er sagt var En sang om lengsel en stor leseopplevelse. Forbered deg på å lese romanen en dag du har god tid, du kommer antagelig til å ha lyst til å lese den ut i ett strekk.