Bokanmeldelse: Mellom oss av Ruth Lillegraven

Forlag: Tiden
Sideantall: 249
Utgitt: 10 januar 2011

Slekt, svik og spenning i ei familiehistorie som byrjar under krigen og endar i vår tid. I 1972 reiser Svein brått ifrå familien og si gravide kone, Rannveig. Ho får eit siste brev frå han, frå Santiago, Chile, men så høyrer ingen meir frå han igjen. Dottera Tonje kjem til verda, og vi treff ho igjen tretti år seinare, då ho og resten av familien er samla i gravferda til farmora Dagny. Tonje jobbar i skjul som prostituert og kjenner seg rotlaus. Då ho finn ut at ho er gravid, og mora får tilbod om å kjøpe det gamle hotellet i vestlandsbygda ho kjem ifrå, tek dei med seg farfaren Jakob og reiser til vestlandet.Tonje nøstar opp i familiehistoria, ei historie som byrjar allereie under krigen, då Dagny og Jakob arbeidde for motstandsrørsla og Jakob ble tatt til fange av tyskarane og sende i konsentrasjonsleir. Kva var det eigentlig som skjedde den gongen då Svein reiste? Og kva er historia bak Tonjes graviditet? "Mellom oss" er ei rørande og dramatisk historie, som stadig vekk tek overraskande vendingar, alt mens forfattaren nennsamt flettar trådar frå historiske hendingar inn i familieveven.

Meget godt om mennesker

Mellom oss er en drivende god debutroman som engasjerer leseren.

I 1972 forlater Svein faren og resten av familien, og nærmest flykter til Chile. Forsvinningen hans skal komme til å prege familien lenge etterpå. Det er foreldrene Jakob og Dagny, som møttes under krigen og som bærer på hemmeligheter de ikke har fortalt hverandre. Det er kjæresten Rannveig, som en gang drømte om å ta over farsgården, på en tid da det var førstefødte gutt i familien som hadde odelen. Og litt senere er det datteren Tonje, som bærer på sine egne mørke hemmeligheter.

Handlingen i Mellom oss beveger seg kronologisk frem og tilbake i tid mens vi følger de ulike karakterene. Vi leser om Tonje anno 2002, Rannveig i 1971, Dagny i 1943 og Jakob i 1952. Vi befinner oss i Oslo, Pennsylvania, i Santiago og på Vestlandet. Lillegraven vever de ulike trådene og tidsperiodene elegant sammen og styrer leseren med stø hånd mellom hendelsene som har preget karakterene. De kronologiske skiftene gir også teksten driv og er med på å gjøre boken vanskelig å legge fra seg.

Vi leser om det å være aleneforelder, om motstandsbevegelse, abort og prostitusjon mot et bakteppe av historiske hendelser.

Det er tydelig at Lillegraven tidligere har skrevet dikt. Til tider riktig synger det av setningene hennes, og det er stadig gode formuleringer som jeg som leser blir sittende og reflektere over:

Nokre rom kan vi aldri lyse opp, same kor mykje vi prøver. Men kanskje kan vi lære å leve med dei?

Eller denne metaforen som bilde på et vanskelig ekteskap:

" (...)men det med å lappe saman ekteskapet hadde fått ho til å sjå for seg det billige, kvite klesskapet som stod oppe på gangen hjå Dagny og Jakob. Nokre år tidligare hadde delane i skapet byrja skli frå kvarandre, slik at dørene etter kvart hang skeivt, hyllene byrja å ramle ned frå siftane og korgene i stål sette seg fast og ikkje lét seg rikke verken inn eller ut. Då demonterte Jakob heile skapet og sette det saman att, bit for bit. Han hadde limt og skrudd, lirka og lurt. Så låg skapet der til stabilisering midt på golvet, til dei etter nokre dagaer vippa det forsiktig opp at. "

Karakterene i boken engasjerer, jeg blir opptatt av dem og deres skjebner. For meg personlig var det sterkest å lese om Jakob, men også det de andre opplever er med på å berøre. Det handler om relasjoner og, som Lillegraven sier gjennom munnen til en av karaktene sine, "det å vere saman, men likevel åleine".

Mellom Oss var en meget god start på debutantåret 2011, for ikke å snakke om litteraturåret 2011. Jeg anbefaler boken på det sterkeste og ser allerede frem til neste roman fra Lillegravens hånd.

Denne boken har jeg mottatt fra forlaget.

Hvorfor ikke lese denne boken som en del av min debutantutfordring i år, les mer her.