Bokanmeldelse: Snømannen, Jo Nesbø

Sideantall: 448
Utgitt: 2007

Førstebetjent Harry Hole har mottatt et anonymt brev underskrevet "Snømannen". Og han har senere funnet et alarmerende fellestrekk ved gamle forsvinningssaker. Gifte kvinner er blitt borte den dagen årets første snø har falt. Samme natt kaver Sylvia Pedersen gjennom den første snøen i en skog utenfor Oslo. Hun vet at hun løper for livet, men hun vet ikke hva som er etter henne. Og hun vet heldigvis ikke hva som ligger foran henne ..

Solid gjennomført

Jo Nesbø beviser igjen hvorfor han er en av de fremste krimforfatterne i Norge. Snømannen er så brilijant utført og så godt gjennomtenkt at det er en fryd å lese.

En gift kvinne er forsvunnet og saken blir lagt i fanget til Harry Hole og Katrine Bratt, hans nyeste kollega. Det eneste sporet etter kvinnen er skjerfet hennes, som er surret rundt halsen til en snømann. Så blir nok en kvinne drept, men denne gangen er det etterlatt et makabert spor...

Den syvende boken om Harry Hole står ikke tilbake for noen av de andre Jo Nesbø har skrevet. Det er spenning fra første side, og innimellom isnende uhygge. Hendelsene er mange og flere steder har Nesbø gjort overraskende grep. Nå skal det sies at jeg luktet lunten temmelig tidlig, så storparten av boken ble mer en slags bekreftelse på at antagelsene mine var riktige. Når det er sagt vever Nesbø alle bitene i puslespillet godt sammen, tidvis er det rent imponerende. Og spennende var det også. Jeg leste ut over halvparten av boken i ett strekk.

Jeg storkoste meg med nok en Harry Hole bok og gleder meg til neste. Hvis du forøvrig enda ikke har lest boken, ville jeg vært varsom med å lese anmeldelser av den på internett. Jeg har kommet over et par steder hvor plottet blir avslørt temmelig klart.

Det blir ikke lenge til jeg kaster meg over neste bok i denne serien, Panserhjerte.