Bokanmeldelse: Vampire Diaries 3 & 4





Forlag: Hodder Childrens UK
Sideantall: 410
Format: Pocket
Utgitt: Første gang i 1991, denne utgaven i 2009

The Fury: Faced with an ancient evil, Stefan and Damon must stop their feuding and join forces with Elena to confront it. But in so doing, they are unwittingly sealing her fate .

The Reunion: Elena summons the vampire trio once more to unite and challenge their fate. Together they will be called to face the most terrifying evil Fell's Church has ever known.


Lettlest vampyrmoro

Bok 3 og 4 i serien Vampire Diaries representerer et stort steg opp fra de foregående bøkene.

Det handler om ondskap i begge bøkene, en ondskap som truer både Fell's Church, Elena og alle hennes venner. Sammen må de forsøke å bekjempe den med alle midler.  Samtidig må de gjøre sitt beste for å tilpasse seg hendelsene som avsluttet den forrige boken.

Jeg var ikke overbegeistret for de to første bøkene i denne serien, men er glad jeg fortsatte å lese for dette var mye bedre. Her er det spenning og overraskelser i fleng. Jeg forutså noen av vendingene i historien, men langt fra alle. Vi blir bedre kjent med både Stefan og Damon og forholdet mellom disse to brødrene er noe av det jeg synes er mest interessant. Elena forblir fortsatt en noe ubestemmelig karakter for meg, det er Bonnie jeg synes mest om.

Bok tre er den beste av de to. Her er det scener som blant annet gir assosiasjoner til Cujo av Stephen King. Bok 4 er hakket svakere og mye av handlingen i denne boken minner om bok 3. Men dette er lettlest og enkel moro når du bare vil slappe av og slippe å tenke, og passet meg utmerket som lektyre dagen etter nyttårsaften.

På den kritiske siden kan man innvende at bøkene fortsatt er noe ujevne, særlig i byggingen av hovedkarakteren. Og slutten i bok 4 er så amerikansk som man kan få det.  Jeg tror nok at ungdommene vil like bøkene mye bedre enn meg.











Labels: , , , , , , ,