Bokanmeldelse: Martine - Jakten på rettferdighet

Sideantall: 336
Utgitt: Februar 2011

Fredag 14. mars 2008 går alarmen i et studentkollektiv i London. Den 23 år gamle Martine Vik Magnussen gir ikke lyd fra seg, og stadig mer desperate venninner sender henne meldinger på Facebook: Hvor er du? Kommer du hjem? Meldingene blir aldri lest, for Martine ligger voldtatt og kvalt til døde i en kjeller midt i byen. Inntullet i Farouk Abdulhaks laken. I Martine – Jakten på rettferdighet kaster journalist Marianne Vikås nytt lys over saken. Hun følger den livsglade Martines siste dramatiske timer, oppveksten på Nesøya i Asker og familiens sorg over å miste en datter og søster på verst tenkelig vis.Vikås beskriver også Odd Petter Magnussens utrettelige kamp for rettferdighet for sin datter og for at myndighetene i Jemen skal utlevere rikmannssønnen Farouk Abdulhak, foreløpig beskyttet av en mektig far og manglende utleveringsavtaler.

Belyser og berører

Man skal være laget av stein for ikke å bli berørt av Marianne Vikås' roman om drapet på Martine Vik Magnussen.

Torsdag 13. mars 2008 fryder Martine Vik Magnussen seg over at påskeferien endelig er kommet. Om bare noen få dager skal hun forlate London og sette kursen hjem mot Norge og Asker. Siden september 2007 har Martine studert økonomi ved Regent's College i London. Studiene går bra, og hun trives i leiligheten hun deler sammen med flere venner. Natt til fredag 14. mars drar hun og noen venninner til nattklubben Maddox. Her møter hun Farouk Abdulhak, som hun senere forlater nattklubben med. Det er siste gang noen ser Martine i live. Bare kort tid etter blir hun funnet voldtatt og drept i kjelleren til leilighetskomplekset hvor Abdulhak bor. Abdulhak selv har rømt landet.

Marianne Vikås var en mange journalister som dekket drapet på Martine, og for et år siden bestemte hun seg for å skrive bok om saken. Hun har tilbrakt utallige timer med å intervjue personer i tilknytning til saken, og samle inn informasjon. Resultatet er blitt en svært viktig bok som ikke lar noen forbli uberørt.

Boken innleder med en rekonstruksjon av det siste døgnet i Martines liv. Videre leser vi om hvordan venninnene blir bekymret når hun ikke dukker opp i leiligheten de deler, om hvordan de fortvilet forsøker å få politiet i London til å foreta seg noe og de utallige meldingene de sender til Farouk Abdulhak med desperate bønner om å hjelpe dem med å lokalisere Martine. Vi får lese om hvordan foreldrene til Martine får beskjeden om at datteren er savnet, og senere er vi fluer på veggen da de får dødsbudskapet.

Vikås skildrer sorgen som rammer så mange, hardt og brutalt. Hun forteller om kampen for å komme gjennom hverdagen og kampen for at Martine skal få den rettferdigheten hun har krav på. Det er også viet egne kapitler til Faroul Abdulhaks oppvekst og liv. Boken er i det hele tatt veldig godt disponert. Her blir alle sider av saken belyst, og Vikås tegner absolutt ikke noe sort/hvitt bilde av mannen som alle antar står bak ugjerningen mot Martine. Tvert i mot lar hun informasjon og faktaopplysningene hun har samlet inn tale for seg selv, slik at hver og en av oss kan trekke våre egne konklusjoner.

Martine - Jakten på rettferdighet er til tider rystende lesning. Særlig den første delen av boken er vanskelig å komme igjennom, og jeg måtte flere ganger ta pauser før jeg orket å lese videre. Det er svært sterkt å lese om sorgen til Martines familie, og særlig er en scene med Martines far på et hotellrom i London gripende lesing.

"Foran ham hang det et stort speil. Han gransket sitt eget ansikt. Hadde han forandret seg like mye utenpå som inni disse dagene? Så kom brølet. Lyden må han ha hentet fra kroppens indre, så høyt og hult var det. Det var lyder han aldri før hadde hørt seg selv lage. Uling. Alt han hadde fortrengt for å være sterk fikk sitt utløp på stolen foran speilet. Det var som om de vonde tankene, sjokket og sorgen hadde transformert seg til sprengstoff, store kubber dynamitt, som nå eksploderte inni ham. Erkjennelsen. Martine var ikke mer. (...)Han ble sittende på stolen foran speilet og se på den vidåpne munnen helt til kroppen var tom for lyd."

Den handler om rettssikkerhet og rettferdighet. Om likhet for loven.Om storpolitikk og mektige interesser. Men Martine - Jakten på rettferdighet er også en bok om hvordan det føles å miste et barn, en søster eller en nær venninne på en brutal og sjokkerende måte. Det er en bok som får deg til å tenke og som bringer Arnulf Øverlands berømte linjer frem i lyset igjen: Du skal ikke tåle så inderlig vel...

(OBS; Det er ikke riktig å si at jeg elsket denne boken og at dette var "fantastisk lesing", som det står som definisjon på dette terningkastet. Men boken fortjener likevel dette terningkastet på grunn av blant annet innhold og oppbygging)