Bokanmeldelse: Tenk på et tall av John Verdon

Forlag: Versal
Sideantall: 384
Utgitt: Februar 2011

Forestill deg at du en dag mottar et brev, der den anonyme avsenderen hevder å kjenne deg bedre enn du kjenner deg selv. For å bevise dette, ber han deg tenke på et vilkårlig tall mellom 1 og 1000. Like etter mottar du en ny anonym konvolutt. Inni ligger et ark med akkurat det tallet du tenkte på. Da den pensjonerte kriminalbetjenten Dave Gurney kontaktes av en gammel skolekamerat som har opplevd dette, ser han seg motvillig nødt til å stille opp. Da vennen kort etter myrdes, er Gurney plutselig innblandet i en mordsak, og det viser seg raskt at mordet kun er toppen av isfjellet.

Intrikat intrige

John Verdon har skrevet en god kriminalroman, med et mysterium som får leseren til å vri hodet.

Etter å ha løst en rekke profilerte saker, er kriminalbetjent Dave Gurney blitt penjonist. Det vil si, han sysler fremdeles litt med gamle saker gjennom et fotoprosjekt med bilder av seriemordere.  En dag får han en telefon fra en gammel skolekamerat, Mark Mellery, som trenger hjelp i forbindelse med en spesiell sak. Det viser seg at Mellery har fått et merkelig brev, hvor det kan synes som om avsenderen kan lese tankene hans. Mellery ønsker ikke å involvere politiet i saken. Like etter blir han funnet drept og sporene morderen har lagt ut er forvirrende og uforståelige. Politiet ber Dave Gurney om hjelp, og snart skjer det flere drap.

Tenk på et tall er debutromanen til John Verdon, og den har en rekke kvaliteter. Det viktigste for meg er selve plottet: det er meget godt satt sammen og jeg satt og vred hodet mitt gjennom det meste av boken. Verdon har tilsynelatende konstruert et helt umulig mysterium - det er rett og slett komplett uforståelig hvordan det hele er skrudd sammen. Men logikken er der, den blir bare ikke klar før alt avsløres i slutten av boken. Det er svært lenge siden jeg har vært borti et kriminalmysterium av dette kaliberet, da må jeg tilbake til flere av de gamle klassikerne.

Etterforsker Dave Gurney er en interessant karakter som har problemer i ekteskapet fordi han bruker for mye tid med å tenke på kriminalsaker. Dette er ikke spesielt originalt, men synes å være mer regelen enn unntaket i kriminalromaner av i dag. Noen av de andre karakterene av boken fremstilles også noe klisjeaktig.

Gurney bruker tidvis sin kone som sparringspartner og diskuterer deler av saken med henne, og hun kommer med innspill. Og til tross for at Gurney fremstillles som en meget intelligent og klartenkt detektiv, er det hans kone som bidrar til at saken endelig blir løst. Jeg følte ikke at jeg kom skikkelig inn under huden på Gurney i denne første boken, men karakteren hans er lovende og jeg ser frem til å bli bedre kjent med ham i senere bøker.

Spenningsmessig er boken litt opp og ned - det som holder interessen oppe, er ønsket om å få vite hvordan det hele henger sammen. Jeg tror også at de mange skildringene og detaljene i boken kan gjøre at enkelte finner den tidvis langtekkelig. Men bevares, John Verdon kan skrive. Dette er kvalitetskrim for dem som ønsker å få brukt hodet skikkelig, og som liker en forfatter som tar seg god tid til å beskrive scener og omgivelser.Tenk på et tall er krim av den gode, gamle sorten og jeg er spent på neste bok og plott fra denne lovende forfatteren. Jeg tror dette kan utvikle seg til å bli en skikkelig sterkt forfatterskap det kan være verdt å følge med på.