Bokanmeldelse: Den mørkeste natten, Gena Showalter

Forlag: Harlequin
Sideantall: 368
Format: Pocket
Utgitt: Første gang på engelsk i 2008, den norske utgaven i februar 2011

Steget til den mørke siden er kort. Å komme seg derfra – en dødskamp.I tusener av år har Maddox kjempet mot Volden. Demonene bor i ham, i hans kjøtt og blod, og vil hele tiden lede ham til skrekkelige handlinger. Dette er en straff fra gudene som han er dømt til å leve med – i all evighet – en skjebne han deler med noen andre ulykksalige menn som alle bor i en festning oppe på et fjell høyt over elven Donau.  Men alt blir forandret da det kommer en inntrenger, Ashlyn Darrow. Ashlyn lever også med en overnaturlig evne: hvor hun enn går, hører hun stemmer fra fortiden, tusenvis av stemmer fra tusenvis av år. Med et håp om å få hjelp av de fryktede mennene hun har hørt om, drar hun til festningen. Verken Maddox eller Ashlyn kan motstå den umiddelbare sulten som også lindrer plagene deres. Men hver hete berøring fører dem nærmere tilintetgjørelsen … og den fullstendig ødeleggende testen av deres kjærlighet: Den mørkeste natten …

Tamme klisjeer ( Obs, anmeldelsen inneholder spoilere)

Etter å ha lest første bok i serien Underjordens herskere, er jeg forundret over hvorfor denne serien er så populær.

Maddox, Torin, Reyes, Aeron, Lucien og Paris er udødelige krigere. For tusenvis av år siden hjalp de demonene med å unnslippe Pandoras eske, med det resultat at verden ble kastet ut i mørke og kaos. For å redde verden, kastet gudenes konge en forbannelse over krigerne. De fikk alle en demon sperret inne i seg selv og ble herrer av underverdenen. Maddox bærer på Vold, og en del av hans forbannelse er at han må dø igjen og igjen på slaget klokken tolv hver kveld. Så kommer Ashlyn Darrow inn i livet hans og alt blir forandret...

Jeg har lest utallige lovprisninger av denne serien på utenlandske bokblogger, og var spent på å begynne på den. Og det startet helt greit. Men, for å gjøre historien kort, jeg ble ikke overbevist om seriens potensial.

I utgangspunktet har Gena Showalter skapt et spennende utgangspunkt for en historie som passer for alle dem som liker barske, maskuline menn, spenning, myter og legender, romantikk og dampende scener. Problemet er at hun ikke går dypt nok inn i stoffet, og innimellom har så hastverk i fortellingen at historien blir skadelidende.

Språket er en sammensetning av noen av de verste klisjeene jeg har lest, pluss litt til. Hør for eksempel på dette hvor en av bokens heltinner skal fire seg ned en etasje ved hjelp av et laken:

Men ville det holde hele henne? Etter å ha spydd så mye var hun sannsynligvis et par kilo lettere, og det kunne vise seg å bli en fordel nå.

Kjærlighets - og sexscenene er i en klasse for seg. Det blir så mye av det gode at det tipper over i det parodiske. Nå skal det sies at den norske oversettelsen må ta noe av skylden for dette. Den var ikke av det beste slaget, og boken hadde dessuten flust av skrivefeil og dårlig setningsoppbygging hvor det nærmest kunne se ut som om man hadde oversatt rett fra engelsk uten å skrive om slik at setningene ble bedre på norsk.

Karakterene i boken har fått et spennende utgangspunkt, men Showalter klarer ikke godt nok å la leserne forstå motivasjonen og målene bak hvorfor de handler som de gjør. Forholdet som etter hvert oppstår mellom Maddox og Ashlyn henger ikke på greip i det hele tatt. Fra ikke å kjenne hverandre den ene dagen, er de villige til å dø for hverandre på dag to. Det virker svært lite sannsynlig og er ikke troverdig, og av den grunn blir jeg som leser heller ikke revet med i det som skjer. Det blir for overfladisk. Det eneste jeg liker ved forholdet, er at Ashlyn ikke beskrives som en smellvakker og syltynn heltinne, men som en helt normal kvinne med former og mage,

I og med at jeg abonnerer på Nocturne - serien, og allerede har de to neste bøkene i Showalters serie så skal jeg lese fortsettelsen. Jeg håper virkelig at de neste bøkene har en annen dybde enn denne. Den mørkeste natten gjorde meg bare forundret over hvorfor denne serien er blitt en bestselger.

Andre ameldelser:
Book Faery
Geeky Blogger's Book Blog