Bokanmeldelse: Fortsatt savnet av Chevy Stevens

Forlag: Bazar
Sideantall: 317
Utgitt: Mars 2011

Den dagen eiendomsmegleren Annie O’Sullivan blir bortført, har hun tre mål: å selge et hus, å glemme en krangel hun nettopp har hatt med moren, og å komme tidsnok til middagsavtalen med sin tålmodige kjæreste. Visningen går tregt, men da en mann dukker opp idet hun er i ferd med å låse seg ut, tror Annie at det kanskje kan bli en fin dag likevel. Men ingenting er lengre fra sannheten. For i stedet begynner et mareritt med daglige fysiske og psykiske overgrep i en hytte langt inne i fjellet. Gjennom samtalene med psykiateren får vi gradvis vite hva som skjedde før Annie greide å rømme. Vi følger hennes møysommelige kamp for å stable tilværelsen på bena igjen. Men mens politiets forsøker å avdekke kidnapperens identitet, dukker det opp en uhyggelig – og velbegrunnet – følelse av at faren langt fra er over.

Intens og mørk thriller

Fortsatt savnet er en intens, psykologisk thriller jeg hadde store problemer med å legge fra meg.

Annie O’Sullivan lever et temmelig ordinært liv. Hun er en vellykket eiendomsmegler med en flott kjæreste. Alt dette skal endre seg en søndag hun holder visning. En mann dukker opp, tvinger henne inn i en varebil og doper henne ned. Da Annie våkner befinner hun seg på en hytte uten muligheter for flukt og snart starter en hverdag med fysiske og psykiske overgrep.

Fortsatt Savnet ble til da den tidligere eiendomsmegleren, nå forfatteren Chevy Stevens reflekterte over hva som ville være det verste som kunne skje henne på en visning. Hun har benyttet seg av ekspertise på flere felt mens hun har skrevet romanen, og resultatet er blitt en meget virkelighetstro thriller.

Annie klarer til slutt å flykte fra fangenskapet, og det er hennes beretninger til psykiateren som gradvis avdekker hva som skjedde den tiden hun var bortført. Vi får også innblikk i hvordan hun sliter med senskader og traumer etter det som har skjedd, og hvordan familie og venner reagerer på det hun har vært igjennom.

Chevy Stevens har en nerve og en intensitet i teksten som gjør at man blir sugd inn i den. Du befinner deg på hytta sammen med Annie og kjenner hennes hjertebank, redsel og sorg, og er bare nødt for å lese videre for å få vite hva som skjer. Innimellom knyter magen seg og en hendelse var så rystende at jeg ble veldig engasjert på Annies vegne.

Annies karakter skildres på en svært realistisk måte. Gjennom tilbakeblikkene hos psykiateren får leseren et innblikk i hvordan en tidligere selvsikker og sterk kvinne, langsomt brytes ned og blir et skjelvende vrak som, når hun endelig klarer å rømme, fortsatt befinner seg psykisk under kidnapperens kontroll.

Ingenting i historien avsløres for tidlig, alt er perfekt porsjonert ut helt til den urovekkende slutten er der. Og da den kom hadde jeg lyst til å lese boken en gang til. Flere har sammenlignet romanen med Rom av Emma Donoghue, bare fra et annet fortellerperspektiv. Og begge romanene har det til felles at de virkelig spiller på alle følelsene dine og sitter i magen en god stund etterpå. Jeg er veldig glad for at jeg ikke leste denne boken en kveld jeg var alene hjemme.

Stevens ble kåret til USAs beste debutant i 2010 for denne romanen. Filmrettighetene til romanen er også solgt, og med rett regissør og skuespillerstab kan nok dette blir en temmelig klaustrofobisk og intens film.  Jeg må forøvrig legge til at jeg synes det norske forlaget har valgt et veldig godt omslag, som passer godt til tonen og innholdet i boken.

Forfatterens hjemmeside finner du her.

Presenting Lenore
Jo-Jo Loves to Read